Sökning: "kollektivt lärande i arbetslivet"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden kollektivt lärande i arbetslivet.
1. "Lite grus är bra" : Komplexitetsledarskap och lärande i team
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Innovationer är viktiga för organisationer som vill vara rustade för att möta olika förändringar. Den traditionella synen på ledaren som, ensam, tar rationella och korrekta beslut är inte längre funktionell. LÄS MER
2. Chefer som pedagogisk och hälsofrämjande resurs i förändringsarbeten : En kvalitativ studie kring chefers upplevda förutsättningar för att skapa Healthy workplace
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : I takt med att psykisk ohälsa har eskalerat i det svenska arbetslivet de senaste åren har vikten av implementering av hälsofrämjande förändringsarbeten ökat inom organisationsvärlden. Många chefer står inför stora utmaningar i att bedriva dessa arbeten, motivera medarbetare samt framgångsrikt främja såväl organisatorisk som social arbetsmiljö. LÄS MER
3. Bättre att fråga tio gånger än att gå vilse en? En tolkande forskningsstudie om att leda lärande inom elithandbollen.
Master-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Arbetslivet och idrottslivet har mängder av beröringspunkter där lärdomar kan utvinnas från varandra. Denna uppsats ämnar därför vara gränsöverskridande i sin karaktär och med hjälp av ett kvalitativt tillvägångsätt är forskningsstudiens syfte att tolka, förstå, analysera samt förmedla vilka tänkbara förutsättningar som kan påverka elittränares möjlighet att leda lärande samt hur ett kollektivcentrerat tankesätt respektive ett individcentrerat tankesätt kan påverka hur elittränare leder lärande. LÄS MER
4. Hälsosamma arbetstider – att balansera mellan privatliv, hälsa och lärande.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : I denna studie har syftet varit att beskriva och analysera skiftarbetande sjuksköterskors upplevelser av hälsa och lä- rande. Utifrån detta syfte antogs två frågeställningar: hur upplever sjuksköterskor som arbetar skift att hälsosamma arbetstider påverkar lärande och hälsa?; hur upplever sjuksköterskor som arbetar skift att arbetstiden påverkar till- gången till lärande och utveckling? För att besvara frågeställningarna antogs en fenomenologisk ansats, som syftar till att analysera upplevelser av fenomen. LÄS MER
5. Ett framgångsrikt team skapas inte av en tillfällighet - det lär sig med tiden att prestera enastående resultat : En fenomenografisk studie om kollektivt lärande i team inom offentlig verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för hälsa, kultur och pedagogikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka medarbetarnas syn på lärande genom att belysa de förutsättningar som skapar lärande i den studerade kontexten. Studien är förlagd på en serviceenhet i förvaltningen Regionservice inom den offentliga organisationen Västra Götalandsregionen. LÄS MER