Sökning: "kommunikation av miljömärkning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden kommunikation av miljömärkning.

  1. 1. Visualizing sustainability performance indicators of IT products effectively and correctly in a single display : A user study on visualizations of benchmarking data

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ella Söderberg; [2022]
    Nyckelord :Information visualization; Sustainability; Sustainability Performance Indicators; Informationsvisualisering; Hållbarhet; Hållbarhetsprestandaindikatorer;

    Sammanfattning : Communication around climate change is a challenging area. It is beneficial for companies to present themselves as more environmentally sustainable than they are, leading to greenwashing. Type 1 ecolabels, as described in the ISO standard 14024, try to mitigate this problem by providing independent verification of a company’s claims. LÄS MER

  2. 2. Gröna leveranser : ett marknadsföringsperspektiv på leveransalternativ inom svensk e-handel

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Rebecca Palm; Virginia Drasko; [2021]
    Nyckelord :E-commerce; Ecological sustainability; Green Marketing Communication; Greenwashing; OSEC; Last mile Logistic; Ten signs of greenwash; Web Communication; 3’C; E-handel; Ekologisk hållbarhet; Gröntvätt; Grön Marknadskommunikation; OSEC; Sista Milen Logistik; Tio tecken på gröntvätt; Webbkommunikation; 3’C;

    Sammanfattning : Background: In recent times, last mile deliveries have become critical as these deliveries are generally considered to be the most expensive, least efficient and most polluted part of the entire logistics chain (De Kervenoael, Schwob & Chandra 2020; McKinnon & Edwards 2009). Consumer demands for fast and flexible deliveries are not very easy to combine with the highest possible sustainability focus (PostNord 2018). LÄS MER

  3. 3. Gröna märkningar som kommunikationsverktyg : En kvalitativ studie ur företagsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Marie Kristina Carlsson; Sofia Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Green marketing; green communication; green marketing communication; green consumption; green product; green labelling; green labels; certified green labels; csr; corporate social responsibility; sustainability; Grön kommunikation; grön marknadskommunikation; grön marknadsföring; grön konsumtion; grön produkt; hållbarhetsmärkning; miljömärkning; certifiering; csr; corporate social responsibility; csr-initiativ; hållbarhet;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine the use of certified green labelling together with green labelling created by companies themselves, as a tool within green marketing communication to create credibility for green products. A focus has been placed on department stores within the retail sector. LÄS MER

  4. 4. Kommunicering och uppfattning av Svanenmärkt denim : En fallstudie av Velour by Nostalgis Svanenmärkta denimprodukter.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jonna Odqvist; Sarah Welikala; [2017]
    Nyckelord :Hållbarhet; kommunikation; miljömärkning; Svanenmärkning;

    Sammanfattning : Textilindustrin arbetar i nuläget med omfattande hållbarhetsarbeten för att motverka den negativa miljöpåverkan som de snabba modecyklerna inom modebranschen bidrar till. Ett sätt för företag att förmedla hållbarhet till kund kan vara genom miljömärkning. LÄS MER

  5. 5. Undersökning av byggprodukter och material för Svanenmärkt byggnad

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för byggteknik (BY)

    Författare :Kasper Berkowicz; [2016]
    Nyckelord :byggprodukter; kemiska byggprodukter; kemiska ämnen; miljömärkning; miljöpåverkan; småhus; Svanenmärkning;

    Sammanfattning : Svanen är Nordens officiella miljömärkningssystem, där många olika produkter kancertifieras. Detta arbete är en del av processen för byggföretaget GBJ Bygg att uppnåSvanenmärkning av ett av sina typhus. I arbetet utförs en energiberäkning på husetför att undersöka om huset klarar Svanens energikrav. LÄS MER