Sökning: "kompetensutveckling och lärande för chefer"

Visar resultat 21 - 25 av 55 uppsatser innehållade orden kompetensutveckling och lärande för chefer.

  1. 21. Den undervisande högskolebibliotekariens professionella lärande : Berättelser om kompetens och utveckling

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Heidi Delhommeau; [2018]
    Nyckelord :profession; akademiska bibliotekarier; yrkespraktik; undervisning; lärande på arbetsplats; kontinuerlig professionell utveckling;

    Sammanfattning : Biblioteken står i frontlinjen för många av kunskapssamhällets snabba förändringar. Frågan hur professionen ska kunna möta nya krav i sin verksamhet är idag mer aktuell än någonsin: vilka färdigheter och kompetenser krävs och hur ska dessa utvecklas? Som ett inlägg i debatten undersöker denna uppsats undervisande högskolebibliotekariers lärande för att ur denna förståelse identifiera framgångsfaktorer och utvecklingsmöjligheter för kontinuerlig professionell utveckling. LÄS MER

  2. 22. Vem påverkar vad jag ska kompetensutveckla? : En kvalitativ studie om chefers upplevelser kring den egna kompetensutvecklingen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emily Wäring; Jennifer Nieminen; [2018]
    Nyckelord :competence development; Human Resource Development HRD ; impact factors; manager; chef; Human Resource Development HRD ; kompetensutveckling; påverkansfaktorer;

    Sammanfattning : Kompetensutveckling är en viktig del i dagens föränderliga samhälle. Syftet med studien var att undersöka chefers upplevelser kring vem och vad som styr samt driver den egna kompetensutvecklingen. LÄS MER

  3. 23. Digitalisering i förskolan : Betydelsen av IKT för barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Janna Eurén; [2018]
    Nyckelord :Preschool; digital tools; special education; leadership; competence development; Förskolan; digitala verktyg; specialpedagogik; ledarskap; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få ökad kunskap om förskollärares och förskolechefers tankar och erfarenheter gällande arbetet med digitalisering i förskolan och hur digitala verktyg kan underlätta för barn i behov av särskilt stöd. För att få svar på syftet och forskningsfrågorna användes kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 24. Aldrig sluta vilja lära. : En kvalitativ studie om psykosocial arbetsmiljö och vuxenlärande

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Isabelle Brinkåker Bäcker; [2018]
    Nyckelord :Lärande; vuxenlärande; psykosocial arbetsmiljö; ledarskap; organisation; vidareutbildning; kompetensutveckling; meningsfullhet; arbetstillfredsställelse.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilka faktorer i en psykosocial arbetsmiljö som krävs för att medaretare ska vilja och kunna fortsätta lära under sitt yrkesliv. Undersökningen utfördes genom kvalitativ metod i form av individuella intervjuer med sex informanter som kom från sex olika arbetsplatsenheter på ett stort sjukhus i Mellansverige. LÄS MER

  5. 25. ''Det är inte en resursfråga, det är en prioriteringsfråga'' : En kvalitativ studie om förvaltningschefers upplevelser av förutsättningar för att bedriva ett hälsofrämjande ledarskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Lina Åhsberg; Elin Ejdersand; Lisa Bergqvist; [2018]
    Nyckelord :Förvaltningschefer; Hälsofrämjande ledarskap; Hälsopromotion; Hälsopedagogik; Kompetensutveckling; Krav; Lärande; Offentlig organisation; Resurs; Stöd;

    Sammanfattning : Det hälsofrämjande ledarskapet fokuserar på friskfaktorer genom att synliggöra och lyfta fram de styrkor som finns på arbetsplatsen. För att kunna skapa en hälsofrämjande arbetsplats behövs det kunskap om hälsofrämjande arbete hos ledarna, det behövs således förutsättningar för chefer att kunna bedriva ett hälsofrämjande ledarskap. LÄS MER