Sökning: "konsumentdata"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet konsumentdata.

  1. 1. Den individanpassade marknadsföringens betydelse för svenska e-handelsföretag : En studie om hur svenska e-handelsföretag kan balansera fördelar och nackdelar med individanpassad marknadsföring online

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Clara Leissner; Josefine Ahlsén; [2022]
    Nyckelord :Individanpassad marknadsföring; datainsamling; integritet; perception;

    Sammanfattning : Dagens teknik har gjort det möjligt för företag att samla in data i större omfattning, med eller utan konsumentens samtycke och vetskap. Tidigare forskning menar att konsumentens uppfattning kring individanpassad marknadsföring varierar beroende på vilken typ av data som samlas in och används för att skapa denna typ av marknadsföring. LÄS MER

  2. 2. Amazon.se, ett hot eller en möjlighet försvenska e-handelsföretag? : – en studie omstrategiarbetet i ett förändrat handelsklimat

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mikael Ginzburg; Stephanie Abdallah; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; flersidiga plattformar; affärsmodell; resource-based view; value cocreation; Big data; strategic agility; Amazon;

    Sammanfattning : Den tilltagande digitaliseringen och framväxten av flersidiga plattformar har intensifierat konkurrensen på marknaden. Vilket i sin tur försvårat e-handlarnas strategiska arbete för att upprätt hålla konkurrensfördelar. LÄS MER

  3. 3. Reklam, integritetsintrång? : En studie om integritet och attityd till individanpassad marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tigge Nilsson; Alexander Westermark; [2020]
    Nyckelord :Individanpassad marknadsföring; Internet privacy concerns; Personlig integritet; Generation Y; Attityd; Datainsamling;

    Sammanfattning : Mer och mer konsumentdata blir tillgängligt för marknadsförare vilket öppnar upp för individanpassad marknadsföring (IM) riktad mot konsumenter. Syftet med denna studie har varit att undersöka hur attityden till påverkas av personlig integritet samt hur attityden till IM skiljer sig mellan individer. LÄS MER

  4. 4. Hur beter du dig egentligen? : En studie om kopplingen mellan hemsidebeteende och efterföljande köp i fysisk butik

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sonny Andersson; Louise Wiljander; [2019]
    Nyckelord :Digital marketing; Consumer behavior; Omnichannel; Offline shopping; Online shopping; Store visit; Digital marknadsföring; Konsumentbeteende; Omnikanal; Offlinehandel; Hemsidebeteende; Köpsituation;

    Sammanfattning : Dagens teknologi tillåter inte att göra kopplingar i konsumentdata mellan hemsida och den  fysiska butiken. Det innebär att företag går miste om värdefull kunskap om sina kunders beteende och effekten av deras marknadsföringsåtgärder. LÄS MER

  5. 5. Paradoxen mellan individanpassad marknadsföring och personlig integritet : En kvalitativ studie om när individanpassad marknadsföring upphör att vara en konkurrensfördel

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Hannes Asplund; Johan Nilsson; [2019]
    Nyckelord :individanpassad marknadsföring; personlig integritet; konsumentdata; integritetsintrång; e-handel; kundrelationer; konsumentinsikt; segmentering;

    Sammanfattning : Titel: Paradoxen mellan individanpassad marknadsföring och personlig integritet. Författare: Hannes Asplund & Johan Nilsson Handledare: Leif V Rytting Examinator: Richard Afriyie Owusu Kurs: Kandidatuppsats 15hp. Företagsekonomi III - Marknadsföring, examensarbete. Linnéuniversitetet, VT 2019. LÄS MER