Sökning: "kriskommunikation pressmeddelande"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden kriskommunikation pressmeddelande.

  1. 1. Förutse företagskrisen innan den sker : - En kvalitativ studie om hur företag i olika branscher effektivt kan förebygga en företagskris på kort och lång sikt.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Anna Odin; Ema Feratovic; [2023]
    Nyckelord :Crisis communication; Crisis management; Press release; PR; Brand Equity; e- WOM; Brand reputation; Brand trust; Scandal; Varumärke; Kundlojalitet; Krishantering; Kriskommunikation; Pressmeddelande; PR; Varumärkeskapital; e-WOM; Företagsrykte; Varumärkesförtroende; Företagskris;

    Sammanfattning : Företag blir idag mer exponerade för negativ publicitet än tidigare i och med digitaliseringens framfart. Det är därför viktigt för företag att veta hur de ska hantera den negativa publiciteten som mottages för att sedan kunna förebygga en kris och sitt företagsrykte genom väl genomtänkta strategier. LÄS MER

  2. 2. När data och förtroende läcker - Dataintrång ur ett flerstämmigt perspektiv på kris

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Joacim Zetterdahl; Oscar Lindén; [2019]
    Nyckelord :Dataintrång; kriskommunikation; timing; anseendekapital; netnografi; Equifax; den retoriska arenan; situational crisis communication theory; sociala medier; intressenters reaktioner; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study is to gain knowledge regarding how an organization communicates a data breach to their stakeholders via digital media, in order to identify which communicative factors that can be linked to positive and negative stakeholder reactions. The communicative factors that are studied in this paper in relation to Equifax data breach are crisis response strategies, timing & reputation capital. LÄS MER

  3. 3. Mediedrevet kring Carema Care : En analys av Carema Cares kriskommunikation under mediedrevet 2011

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Joanna Davidsson; [2016]
    Nyckelord :Carema Care; intense media reporting; crisis communication; situational crisis communication theory; qualitative text analysis; press release; Carema Care; mediedrev; kriskommunikation; situational crisis communication theory; kvalitativ textanalys; pressmeddelanden;

    Sammanfattning : Carema Care (numera Vardaga) är ett privat ägt vårdföretag med verksamhet inom äldreomsorgen. Under hösten och vintern 2011 utsattes företaget för en intensiv mediebevakning där de anklagades för besparingar och vanvård. I denna uppsats undersöks Carema Cares externa kriskommunikation under mediedrevet. LÄS MER

  4. 4. En undersökning av Norwegians kriskommunikation under flygstrejken 2015. : En textanalys av Facebookinlägg och pressmeddelanden.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Mickelsson Emma; [2016]
    Nyckelord :Kriskommunikation; Norwegian; Facebook; Pressmeddelande; textanalys; retorik; ethos; pathos logos; image repair theory.;

    Sammanfattning : Numera lever vi i ett krissamhälle där vi nästan varje dag nås av budskap från olika typer av kriser. När en organisation drabbas av en kris är det viktigt att tänka på vilken kommunikation man använder för att nå ut med sitt budskap. LÄS MER

  5. 5. Den enes död, den andres bröd : En fallstudie i Fonus kriskommunikation

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Sebastian Orest Flavet; [2014]
    Nyckelord :rhetoric; crisis communication; argumentation analysis; image repair; reception theory; attitude; influence; Fonus; Aftonbladet; retorik; kriskommunikation; argumentationsanalys; Image Repair; receptionsteori; attityd; påverkan; Fonus; Aftonbladet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur begravningsbyrån Fonus valde att bemöta en kritisk artikel, publicerad i Aftonbladet, med ett pressmeddelande som lades upp på den egna hemsidan. Uppsatsen undersöker först vilka retoriska verktyg som har använts i skapandet av detta meddelande, och sett från Benoits teori om Image Repair, vilka strategier som använts och hur användningen av dessa har sett ut. LÄS MER