Sökning: "kvalitativ metod läroböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 112 uppsatser innehållade orden kvalitativ metod läroböcker.

  1. 1. Klassmarkörer i gymnasiets pedagogiklitteratur : En kritisk analys

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jennie Axelsson; [2024]
    Nyckelord :gymnasiet; läromedel; pedagogik; socialklass; textanalys;

    Sammanfattning : Klyftan mellan rika och fattiga finns. Den ekonomiska ojämlikheten ökar på global nivå men även i enskilda länder som Sverige. Konsekvenserna för individer är stora med tanke på livsvillkor, hälsa, utbildningsnivå och levnadsstandard. LÄS MER

  2. 2. Englishes och kulturell representation i en EFL-lärobok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leila Chaar; [2023]
    Nyckelord :Content Analysis; Critical Discourse Analysis CDA ; Cultural Representation; Discourse Analysis; EFL; ELF; English language; Englishes; ESL; Mixed Methodology; Qualitative analysis; Quantitative analysis; Textbook Analysis; Diskursanalys; EFL; ELF; Engelska språket; Englishes; ESL; Innehållsanalys; Kritisk diskursanalys CDA ; Kvalitativ metod; Kvantitativ metod; Kulturell representation; Läromedelsanalys; Mixad metod;

    Sammanfattning : I syfte att undersöka föreställningar om det engelska språket och kulturer i läroboken Solid Gold 1 genomfördes en innehållsanalys med mixad metod bestående av kvantitativ och kvalitativ analys. Teorier och begrepp ur diskursanalys och kritisk diskursanalys (CDA) användes som tolkningsverktyg i den kvalitativa analysen. LÄS MER

  3. 3. Islam i skolboken : En kvalitativ innehållsanalys och jämförelse av tre svenska religionskunskapsläroböcker för åk 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fabian Lundgren; Bell Stenberg; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Religionskunskap; Grundskola; Läromedel; Representation; LGR 22; Islam;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera tre läroböcker för årskurs 4–6 med utgång i Jacksons tolkande ansats för att se hur islam framställs i svenska läromedel samt hur väl det centrala innehållet i den nya läroplanen LGR 22 för årskurs 4–6 uppfylls. En jämförelse av de analyserade läroböckerna genomförs även. LÄS MER

  4. 4. Styrning och genus : En kritisk diskursanalys om ekonomistyrningsdiskursens konstruktion av genus

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Sara Johansson; Josefine Akbari; [2023]
    Nyckelord :genus; ekonomistyrning; manligt; kvinnligt; diskurs; diskursanalys;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Det pågår ett samtal om ekonomistyrning. Detta samtalet kommer till uttryck på olika sätt. Det kan vara genom texter, bilder, diskussioner och social praktik, det vill säga allt det som görs inom ramen för det som kallas ekonomistyrning. LÄS MER

  5. 5. Lärobokens roll i gymnasieskolans samhällskunskapsundervisning

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Fanny Edin; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; frame factor theory; lärobokens roll ställning status; läromedel; läromedelsforskning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka lärobokens roll och betydelse som läromedel inom dagens samhällskunskapsundervisning. Dessutom var syftet att undersöka om och i så fall hur användningen av läroboken och andra läromedel skiljer sig mellan lärare med kort respektive lång arbetserfarenhet. LÄS MER