Sökning: "kvalitativ semiotisk innehållsanalys"

Visar resultat 16 - 20 av 59 uppsatser innehållade orden kvalitativ semiotisk innehållsanalys.

  1. 16. Framställning av samer i film : En kvalitativ innehållsanalys om framställningen av samer i spelfilmer producerade på 2000-talet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fanny Larsson; [2020]
    Nyckelord :Samer; samer i film; minoriteter i film; svenska samer; samisk historia; Keith Selby och Ron Cowdery’s trestegsmodell; samisk religion; Stuart Hall; religionsundervisning; Sameblod; Glada hälsningar från Missångerträsk; Klaus; Misa Mi.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur samer och deras religion framställs i fyra utvalda filmer producerade på 2000-talet. Metoden som används är en kvalitativ innehållsanalys. Undersökningen kommer analyseras utifrån semiotisk teori och teorin om representation och stereotyper av Stuart Hall. LÄS MER

  2. 17. ”Självklart vill vi inte kedja fast kvinnor vid spisen” : En bildanalys av Nordfronts gestaltning av män och kvinnor

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Saga Malm; Lisa Svensson; [2020]
    Nyckelord :Nordiska motståndsrörelsen; alternativa medier; bildanalys; gestaltningsteori; genus;

    Sammanfattning : Den fotografiska tekniken har ökat explosionsartat på senare år och fortsätter öka, medan alternativa medier stärker sin närvaro på kanten av det svenska medielandskapet. Därför är det vetenskapligt intressant att undersöka hur Nordfront använder bilder för att gestalta män och kvinnor. LÄS MER

  3. 18. Bilden av landsbygden : Hur landsbygdskommuners visioner återskapas på Instagram

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Elin Antonsson; [2020]
    Nyckelord :population decline; Instagram; rural municipalities; place marketing; joint place making; place branding; befolkningsminskning; Instagram; landsbygdskommuner; platsmarknadsföring; gemensamt platsskapande; platsvarumärke;

    Sammanfattning : Utifrån situationen att befolkningen i Sveriges landsbygdskommuner minskar trots att landets befolkning i stort ökar (Erlingsson, Syssner & Ödalen, 2015), blir det allt svårare för dem att upprätthålla en tillfredsställande nivå av service och utveckling (Bjerke & Mellander, 2017; Stockdale, 2004). Attraktionen av intressenter blir därför en förutsättning för att kommunerna ska kunna bedriva sin verksamhet (Fredriksson, Färdigh & Törnberg, 2018). LÄS MER

  4. 19. TIME's Person of the Year 2019: A framing analysis about Greta Thunberg in the U.S. mainstream media

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Christina Abdulahad; Una Nyberg; [2020]
    Nyckelord :Strategic communication; Mainstream media; Mass media; Media biases; Content Analysis; Media framing; Semiotics; Greta Thunberg; United States; Social Sciences;

    Sammanfattning : Under 2019 ägde världens största klimatdemonstration rum med den svenska klimataktivisten Greta Thunberg i fronten. Samtidigt meddelade den amerikanska presidenten Donald Trump att USA skulle dra sig ur Parisavtalet. Mediernas gestaltning påverkar samhällsdiskurser och utgör därmed ett viktigt koncept inom strategisk kommunikation. LÄS MER

  5. 20. Marknadsföringssamhällets huvudinvånare : En kvalitativ studie om hur generation Z tilltalas av emotionella budskap

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Amilia Palin Bäckström; Alexander Färggren; [2020]
    Nyckelord :Generation Z; emotionell marknadsföring; känslor i reklam; semiotik; retorik;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Vi exponeras för mängder av kommersiella budskap varje dag, men kan omöjligt uppmärksamma och bearbeta dem alla. Emotionell marknadsföring är en bra strategi för att bli sedd och hörd. LÄS MER