Sökning: "lärare kanon"

Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser innehållade orden lärare kanon.

  1. 1. Svensk litteraturhistoriekanon : En innehållsanalytisk studie av läromedel för kursen Svenska 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Viking Henrik Mikael Freij; [2024]
    Nyckelord :kanon; litteratur; läromedel; kulturkanon; litteraturkanon; epoker; författare; svenskämnet; Svenska 2; svenska; gymnasiet;

    Sammanfattning : Sveriges kanondebatt har tagit ny fart efter att Tidöpartierna gått ut med att de vill introducera en svensk kulturkanon som ska användas i skolan. En kulturkanon som inkluderar litteratur kan vara användbart för lärare i sin planering av undervisningsmomentet litteraturhistoria då skolans centrala styrdokument inte bidrar med tillräcklig information. LÄS MER

  2. 2. Är kanon kanon? : En studie om svensklärares attityder till skönlitteratur och kanon

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Saga Ask Boström; Martina Carlsson; [2023]
    Nyckelord :canon; fiction; Swedish teachers; education; views on literature; curriculum; kanon; skönlitteratur; svensklärare; undervisning; litteratursyn; läroplaner;

    Sammanfattning : En stor del av det här arbetet har grundat sig i det politiska förslaget om att införa en läslista i skolan. Syftet med vår studie var därför att ta reda på sambandet mellan lärares syn på, och undervisning i, skönlitteratur samt deras inställning till en litterär kanon. LÄS MER

  3. 3. Då, nu och sen : Musiklärares uppfattningar om undervisning i musikhistoria i årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Niklas Levedahl; [2023]
    Nyckelord :Högstadiet; musikhistoria; musik och identitet; musiklärare; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur musiklärare resonerar kring och motiverar undervisning i musikhistoria i grundskolans senare år, årskurs 7–9. Det empiriska material som samlats in är inhämtat genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer med sex musiklärare. LÄS MER

  4. 4. Konstvetenskap och genus i skolans bilddidaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Sofie Arfwidson von Röök; [2023]
    Nyckelord :bilddidaktik; feminism; konstvetenskap; kanon; genus;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker konstvetenskapens roll för bildämnets utveckling och nutida utformning. Vad har skolan tagit med sig från konsthistorien i pedagogiken och didaktiken och hur har konstvetenskapen påverkat utformningen av ämnet? Den teoretiska utgångspunkten är grundad i feministisk konstanalys. LÄS MER

  5. 5. “Det finns ju en text eller en bok eller en tanke för alla” : Svensklärares texturval i litteraturundervisningen på högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Erica Furstedt Karlsson; Elin Eriksmark; [2022]
    Nyckelord :Skönlitteratur; svenska; ämneslärare; undervisning; motiv; val;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att bidra till ökad kunskap om svensklärares val av skönlitterär text i undervisning och hur de förklarar och motiverar dessa val. Frågeställningarna som studien ämnar besvara är följande: Vilka skönlitterära verk och texttyper väljer de intervjuade lärarna att använda sig av i sin undervisning i ämnet svenska? Hur motiverar lärarna sina val av skönlitterära texter? Och vilka faktorer påverkar lärarnas val av skönlitterär text i undervisningen? Forskningsresultat visar att lärares urvalsprocess är en komplex aktivitet där mer forskning inom ämnet behövs. LÄS MER