Sökning: "läroböcker franska"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden läroböcker franska.

  1. 11. En fransk trädgårdsbok. Terminologiska aspekter och målspråksanpassning.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :Frida Källström; [2012]
    Nyckelord :imperativ.; terminologi; kulturkontext; franska; instruerande handbok; Översättning; Languages and Literatures; Agriculture and Food Sciences;

    Sammanfattning : Grunden för denna magisteruppsats är en översättning av valda stycken av en fransk trädgårdsbok med ekologisk inriktning. Uppsatsen består av två delar: en källtextanalys som huvudsakligen är baserad på Lennart Hellspong och Per Ledins analysmetoder och kompletterad med studier av bl. a. LÄS MER

  2. 12. Fransmännen och vi - olika som bär? : En kritisk diskursanalys av läroböcker i franska och om förmedlingen av franskhet och en viss fransk kultur.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Valfridsson; [2012]
    Nyckelord :Läroböcker i franska; kultur; diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna studie har som utgångspunkt att analysera läroböcker för nybörjare i franska för att se vilken kulturell bild som ges av franskhet och fransk identitet. Genom att använda en kritisk diskursanalys som metod, kan man upptäcka de representationer som ges av olika kulturella företeelser. LÄS MER

  3. 13. Aktör eller struktur – En jämförande studie av läroböcker för gymnasieskolan i historia

    C-uppsats,

    Författare :Johan Andersson; [2011]
    Nyckelord :Historiesyn; läroböcker; aktörsperspektiv;

    Sammanfattning : SammanfattningUppsatsen undersöker om historiesynen i svenska gymnasieböcker förändrats. Närmarebestämt om styrkeförhållandet mellan det strukturella förklaringssättet och det aktörsbaseradeförklaringssättet förändrats i gymnasieskolans historieböcker mellan perioderna 1965-75 och000-010, och i sådana fall på vilket sätt. LÄS MER

  4. 14. Le Petit Prince på franska : En undersökning om att läsa litteratur inom moderna språk på grundskola senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbete

    Författare :Yvert-Hamon Sophie; [2010]
    Nyckelord :språkdidaktik; andraspråkinlärning; autentiska texter; främmande litteratur; lässtrategier; kommunikation; moderna språk; franska;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka om, hur och varför man kan läsa litteratur inom moderna språk, franska, på grundskola senare år. För att genomföra undersökningen har aktionsforskningsmetoden används, vilket innebär att forskaren deltog i den process som undersöktes som lärare. LÄS MER

  5. 15. Framgångsrika Fredrik och Känslomässiga Kerstin : En jämförande analys av genuskonstruktion i två läroböcker som används i engelska och franska i grundskolans senare år

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Teresa Dalmyr; [2008]
    Nyckelord :Course books; equality; gender; norms; läroböcker; jämställdhet; genus; normer;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har jag granskat två läromedel ur ett genusperspektiv. Båda böckerna, A Piece of Cake 2 och Allez hop 8, riktar sig till elever som läser engelska och franska i grundskolans senare år. LÄS MER