Sökning: "läromedelsanalys mellanstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden läromedelsanalys mellanstadiet.

  1. 1. Lika viktigt : Demokratiska ämneskonceptioner iSO-läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Christian Camitz; Anders Carlsson; [2023]
    Nyckelord :ämneskonceptioner; demokrati; intellektuell och moralisk tillväxt growth ; läromedelskoherens; jämlikhet.;

    Sammanfattning : Detta är en läromedelsanalys av SO-läromedel för mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet.Studien undersöker huruvida läromedel för mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet följervissa föreskrifter ur rådande läroplan, Lgr 22 och Gy 22 (läroplanskoherens). LÄS MER

  2. 2. Läromedelsanalys : Progressionen inom bråk i matematikböcker från lågstadiet till mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Therese Idving; Emelie Rudolf; [2023]
    Nyckelord :multimodalitet; didaktik; progression; läromedel; matematik; bråk;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Elevinflytande inom samhällskunskapsdidaktik på mellanstadiet – en läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Mari Österbacka Jakobsson; [2022]
    Nyckelord :läromedel; samhällskunskap; inflytande; delaktighet; individ; bildning;

    Sammanfattning : Studien behandlar elevinflytande i läromedel i samhällskunskapsämnet för årskurs 4–6 och har undersökt hur elevinflytande förmedlas via läromedlen och kan beskrivas, kvalitativt orienterat med ett teoretiskt ramverk för analys representerat av humanistiskt perspektiv. Studien tyder på att undersökta läromedel kan förmedla möjligheter till elevinflytande och främja såväl individutveckling som självständighet ur ett humanistiskt bildningsperspektiv, dock ses även utmaningar. LÄS MER

  4. 4. Läromedelsanalys ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Dunia Ablahad; Bella Lyngbrant; [2022]
    Nyckelord :Genus; kön; könsnormer; läromedel; bildanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka olika läromedel för SO i låg- och mellanstadiet med fokus på kön och genus. Den första forskningsfrågan som analysen baserades på var hur många kvinnor/flickor och män/pojkar som fanns med i de utvalda läromedlen. LÄS MER

  5. 5. Är läromedel i NO anpassade till andraspråkselever i låg- och mellanstadiet? : En läromedelsanalys med fokus på språkliga svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecca Strömblad; Dunia Ablahad; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; naturorienterande ämnen; läromedelsanalys; svenska som andraspråk; BICS och CALP; text och bild i läromedel;

    Sammanfattning : Studien baseras på en kvalitativ och kvantitativ läromedelsanalys med fokus på språkliga svårigheter i de naturorienterande ämnena för årskurs 1–3 samt årskurs 4 och 5. Syftet med studien var att belysa om läromedel i NO är anpassade för elever som läser svenska som andraspråk. LÄS MER