Sökning: "läsa konstruktion"
Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden läsa konstruktion.
1. Det är dig det är fel på : En kritisk diskursanalys om framställningen av ADHD på webbplatser
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats ämnar belysa hur information om den neuropsykiatriska diagnosen ADHD, sprids genom fyra svenska webbplatser. Uppsatsens syfte är att undersöka hur information om ADHD framställs och hur ett kulturellt perspektiv skulle kunna ge en alternativ bild av diagnosen. LÄS MER
2. Legitimeringar för litteraturläsning : Elevers upplevelser av varför vi läser skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vår kvalitativa studie syftar till att utveckla kunskaper om elevers upplevelser av varför vi läser skönlitteratur inom svenskämnet. Elevers röster är fortfarande få bland studier inom fältet, trots att de är en viktig komponent för svenskämnets konstruktion. LÄS MER
3. Language of the Book : Volume I–III Investigations of the conceptual and bodily experience of reading and making books
Master-uppsats, Konstfack/Institutionen för design, inredningsarkitektur och visuell kommunikation (DIV)Sammanfattning : The project Language of the Book Volume I-III explores the conceptual and the bodily experience of reading and making books. The essay presents the development of Volume I: Narracube consisting of three storytelling prototypes. LÄS MER
4. Bandpassfiltrering i optiska fibrer för kvantkommunikationssystem : Konstruktion och testning
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)Sammanfattning : Kvantkommunikation är konsten att överföra information med hjälp av qubitar. Qubitar har likt en vanlig bit två tillstånd, 0 och 1, men kan dessutom befinna sig i en superposition av båda tillstånden. Genom att använda kvantmekanikens lagar gör kvantkommunikation det omöjligt för en tredje part att avlyssna information som överförs. LÄS MER
5. Att läsa det du förstår eller att förstå det du läser. En studie av SFI-elevers läsförståelse och deras lässtrategier vid prov
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka svårigheter, i första hand för studieväg 1-elever, men även för studieväg 2-elever, på läsdelarna på nationella prov för SFI och att undersöka vilka strategier som används vid läsuppgifter. Detta undersöktes genom att kontrollera vilka uppgifter på ett nationellt prov som det ställdes frågor kring och genom att analysera felsvar på nationella provs läsdelar. LÄS MER