Sökning: "läsa mer böcker"

Visar resultat 1 - 5 av 133 uppsatser innehållade orden läsa mer böcker.

  1. 1. Då väcks läslusten : En studie om svensklärares arbete med att främja läslust i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Esther Svensson Ghorbani; [2024]
    Nyckelord :läslust; läsmotivation; läsning; lärare; svenska; grundskolan;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av svenska ungdomars sjunkande intresse för att läsa och försämrade läsförmågor som mätningar under det senaste decenniet visar, har grundskolan en stor utmaning i att främja elevers läsning. För att elever ska vilja läsa mer är den lustfyllda upplevelsen av läsning av stor betydelse och något som svensklärare enligt styrdokumenten ska arbeta med att främja. LÄS MER

  2. 2. Undervisning i skönlitteratur med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Frida Fransson; [2023]
    Nyckelord :skönlitteratur; digitala verktyg; digitalisering; litteraturundervisning; läsning;

    Sammanfattning : Skönlitteratur har funnits sedan urminnes tider och är en viktig del i svenskundervisningen. Digitala verktyg har blivit en stor del av vår vardag de senaste decennierna. LÄS MER

  3. 3. Hur skapas en läskultur? : En kvalitativ studie om hur skolpersonal främjar en läskultur på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Ichoaa; Hanna Andreasson; [2023]
    Nyckelord :Läskultur; läsfrämjande; skönlitteratur; skolmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa förståelsen för hur skolledare, lärare och bibliotekarier arbetar för att skapa och främja en läskultur i skolan. Forskningsfrågorna fokuserade på skolledare, lärare och skolbibliotekariens uppfattning om varför elever bör läsa skönlitteratur, skolpersonalens roll i att hantera läskulturen och de utmaningar som läsfrämjande står inför. LÄS MER

  4. 4. Från papper till punktdisplay

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Certec - Rehabiliteringsteknik och Design

    Författare :Johan Bergenholtz; [2023]
    Nyckelord :skärmläsare; punktdisplay; litteratur; punktskrift; användbarhet; tillgänglighet; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Detta examensarbete var ett samarbete med Myndigheten för tillgängliga medier [MTM] och byggde vidare på ett tidigare studentarbete. I studentarbetet utvecklades en prototyp som erbjöd en digital genväg för läsning av papperspunktskriftsböcker. LÄS MER

  5. 5. ”Det finns ingen app som kan lära elever att läsa!” : En kvalitativ studie om F-3 lärares erfarenheter kring valet av digitala texter kontra tryckta böcker i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Berlin; Cecilia Svärd; [2023]
    Nyckelord :digital läsning; digitala texter; fysisk läsning; läsförståelse; tryckta böcker; undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka F3-lärares perspektiv i valet av tryckta böcker kontra digitala texter i deras undervisning samt identifiera eventuella orsaker till att läraren väljer det ena eller det andra pedagogiska verktyget i undervisningen.Studien är en kvalitativ studie med åtta deltagande informanter. LÄS MER