Sökning: "lön arbetsgivare"

Visar resultat 21 - 25 av 140 uppsatser innehållade orden lön arbetsgivare.

  1. 21. Att vara en attraktiv arbetsgivare i offentlig sektor : En studie om hur Älvsbyns kommun kan arbeta för att stärka sitt arbetsgivarvarumärke avseende lärare

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ella Sundqvist; Maja Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Employer branding; Employer attractiveness; kompetensutveckling; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Studien undersöker Älvsbyns kommuns arbetsgivarvarumärkning avseende lärare och berör frågan kring hur kommunen kan säkerställa dess kompetensförsörjning. Undersökningen är av kvalitativ karaktär och bygger på semistrukturerade intervjuer där fem verksamma lärares åsikter och tankar lyfts fram i relation till tidigare forskning. LÄS MER

  2. 22. Vad kan löna sig på MakePaper? : En fallstudie om centrala faktorer som kan främja arbetet med att utforma ett lönesättningssystem med inslag av individbaserad lönesättning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Evelina Arvidsson; Henrik Götenmark; [2022]
    Nyckelord :Performance-based wage setting; wage setting systems; industrial sector; motivation; justice; performance; collective agreements; Individuell lönesättning; lönesättningssystem; industrisektorn; motivation; rättvisa; prestation; kollektivavtal;

    Sammanfattning : Bakgrund: Allt fler arbetsgivare inför individbaserad lönesättning för att kunna attrahera, knyta an och utveckla rätt kompetens och därigenom hantera de alltmer komplexa produktionsprocesserna och den växande konkurrenssituationen. Individuell lönesättning antas stimulera medarbetarnas arbetsmotivation vilket i sin tur bidrar till ökad arbetsprestation och förbättrat resultat för företaget. LÄS MER

  3. 23. "Vad är viktigt i min anställning?" : En kvantativ studie utifrån ett medarbetarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Alva Hörnlund; Frida Sparrings; [2022]
    Nyckelord :attrahera personal; behålla personal; attraktiv arbetsgivare; medarbetarperspektiv;

    Sammanfattning : I dagens föränderliga arbetsmarknad där arbetstagare har en stor frihet att påverka sina egna arbetsliv ställs arbetsgivare ständigt inför nya utmaningar gällande att attrahera och behålla arbetskraft. Syftet med denna studie var att undersöka vad som utgör en attraktiv arbetsgivare ur ett medarbetarperspektiv samt hur en arbetsgivare kan arbeta för att behålla personal. LÄS MER

  4. 24. Vad anser sjuksköterskor vara en attraktiv arbetsgivare? : En kvalitativ intervjustudie om hur arbetsgivare inom vård och omsorg kan stärka sitt arbetsgivarvarumärke

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Susanna Baltovic Tuominen; Moa Lygren; [2022]
    Nyckelord :employer brand; attractive employer; nursing shortage; KASAM; workplace relations; development opportunities; motivation; work environment working conditions; arbetsgivarvarumärke; attraktiv arbetsgivare; sjuksköterskebrist; KASAM; relationer på arbetsplatsen; utvecklingsmöjligheter; motivation; arbetsmiljö arbetsvillkor;

    Sammanfattning : Sveriges Kommuner och Regioner samt Statistikmyndigheten (SCB) prognostiserar att det kommer råda brist på sjuksköterskor i framtiden. Behovet av att förbättra kompetensförsörjningsarbetet finns och ett sätt är att sträva mot att bli en attraktivare arbetsgivare med ett starkare arbetsgivarvarumärke. LÄS MER

  5. 25. Platsannonsens roll i rekryteringssvårigheter. : en studie om nyutexaminerade civilekonomers förväntningar och krav på platsannonser

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Erika Henningsson; Sheriin Mohamsson; [2022]
    Nyckelord :Newly graduated economics students; Employee; Employer; Job advertisements; Motivation; Needs; Requirements; Maslow s hierarchy of needs; Herzberg s two-factor theory; Anticipatory psychological contract; Instrumental-symbolic framework; Nyutexaminerad civilekonomstudenter; Arbetssökande; Arbetsgivare; Platsannonser; Motivation; Behov; Krav; Maslows behovshierarki; Herzbergs tvåfaktorteori; Arbetsgivarförpliktelser; Instrumentell-symbolisk teori.;

    Sammanfattning : Företagens rekryteringsbehov har ökat kraftigt under de senaste två åren, det visar sig att tre av tio rekryteringsförsök misslyckas på grund av att det är svårt att finna kandidater med rätt utbildning, tidigare yrkeslivserfarenhet och motivation. Platsannonser har en betydande roll för att attrahera kandidater och är en viktig del i rekrytering, chansen att rekrytera den ideala kandidaten börjar redan vid platsannonsen. LÄS MER