Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Marknadens Didaktik : Hur den didaktiska strategin livslångt lärande legitimeras gentemot det formella utbildningsområdet i den globala kontexten

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Max Jakob Lusensky; [2012]
    Nyckelord :Livslångt lärande; legitimering; globalisering; kunskapsekonomi; humankapital; hermeneutik; socialkonstruktionism; symboliskt universa; explicit teori; myt; ideologi; hegemoni; pedagogik.;

    Sammanfattning : Den här magisteruppsatsen söker att besvara forskningsfrågan kring hur den didaktiska strategin livslångt lärande legitimerats som didaktisk strategi i den globala kontexten. Detta sker genom en hermeneutisk läsning och analys av centrala texter inom forskningsområdet och genom att tolka resultatet genom Berger och Luckmanns’ socialkonstruktionistiska teori för legitimering. LÄS MER

  2. 2. Politisk legitimitet : En diskursanalytisk granskning av FRA-lagens legitimeringsprocess

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Christoffer Sonesson; [2009]
    Nyckelord :habermas; politik; legitimitet; politisk legitimitet; diskurs; FRA-lag; signalspaning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att analysera hur politiker använder sig av media för att legitimera sina förslag och ståndpunkter för medborgarna. Genom användning av diskursanalys som teori och metod beskrivs de diskurser som uppkommer i citat där politiker är refererade eller citerade. LÄS MER

  3. 3. Ultimate Fighting: Våld, Civilisation, Legitimitet och Organisation. : En övergripande teoretisk analys.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet; Sociologiska institutionen

    Författare :Anatol Wyss; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att förstå hur Ultimate Fighting Championships (UFC), en amerikansk kampsportstävling startad 1993 i USA, har legitimerat sin verksamhet, från att ha varit starkt kritiserad, till att nå framgång och internationell spridning. I sin linda under 90-talet gjorde dessa brutala, i princip oreglerade och slagsmålsliknande former, att tävlingen möttes av kritik från politiskt håll, vilket kom att hota organisationens överlevnad. LÄS MER

  4. 4. Intressenternas roll i legitimeringsprocessen vid ett internationellt förvärv : En medieanalys av MAN:s bud på Scania

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Lindqvist; Johan Pedersen; [2007]
    Nyckelord :legitimitet; retorik; intressentteori; förvärv; internationell; legitimeringsprocess; intressent;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att jämföra det retoriska spelet i media runt affären mellan Old Mutual och Skandia med affären mellan MAN och Scania för att sedan belysa intressenternas roll och betydelse. Uppsatsen utgår från Bentemark och Pedersens (2006) studie om retoriska strategier vid ett fientligt bud. LÄS MER

  5. 5. Mjölk, någon? -en uppsats om kunskap, kausalitet och identitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialantropologi

    Författare :Karolin Sjöö; [2006]
    Nyckelord :mat; mjölk; identitetskonstruktion; kunskapsproduktion; modernitet; omnivor; socialantropologi; Cultural anthropology; ethnology; Kulturantropologi; etnologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Hur blir vetenskapligt producerad kunskap legitimerad? Vilken betydelse har vetenskapligt säkerställd kunskap för människans möjligheter att konstruera sin identitet? Som svar på dessa frågor presenteras en modell som belyser nödvändigheten av social legitimering av vetenskapligt producerad kunskap, vidare företas en fördjupad analys av denna legitimeringsprocess och dess betydelse för hur människan konstruerar sin identitet. För att belysa och visa på giltigheten i den modell, de argument och begrepp som presenteras i teoridelen följer en fallstudie som behandlar ett så vardagligt ting som mat. LÄS MER