Sökning: "legitimitet organisation"

Visar resultat 6 - 10 av 148 uppsatser innehållade orden legitimitet organisation.

  1. 6. Skapandet av ett legitimt scenframträdande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Tess Rosa Linnea Bandstein; Sara Landorph Nielsen; [2023]
    Nyckelord :Organizational legitimacy; social sustainability; CEO-letter; strategic communication; Goffman; dramaturgy; Social Sciences;

    Sammanfattning : Byggandet av en organisation som externt uppfattas som trovärdig och legitim är av stor vikt för att långsiktigt värna om organisationens överlevnad. Detta görs exempelvis genom att kommunicera om organisationens hållbarhetsprestationer och visioner, och utgör grunden för hur organisationen följaktligen uppfattas av sina intressenter. LÄS MER

  2. 7. Inverkan av längden på styrelseuppdrag (BoD) och revisionskommitténs uppdrag (AC) på miljöprestanda (EP) : En kvantitativ studie av 1143 publika europeiska bolag och 3131 publika amerikanska bolag under år 2021

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Rahaf Ibrahim; Jessica Thelin; [2023]
    Nyckelord :accounting; audit committee; board of directors; corporate governance; environmental performance; ESG issues;

    Sammanfattning : Syfte: Intresset för miljö och processen kring miljöprestanda har blivit alltmer intensiv hos forskare, investerare och andra intressenter och därför har relevansen av miljöprestanda blivit alltmer viktig. Syfte med studien är därför att analysera inverkan av längden på styrelseuppdrag (BoD) och revisionskommitténs uppdrag (AC) på miljöprestanda (EP) år 2021 i EU och USA. LÄS MER

  3. 8. På jakt efter legitimitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Axel Lindeblad; Theodor Wiese; [2023]
    Nyckelord :Legitimitet; strategier; bilindustrin; hållbarhetsrapportering.; Science General; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att analysera biltillverkares hållbarhetsredovisning med hjälp av legitimitetsteorin för att bidra till förståelse av hur legitimitet skapas i hållbarhetsrapporter. Frågeställningar: Hur uppstår legitimitet i hållbarhetsredovisning genom transparens och mål? Hur uppstår legitimitet i hållbarhetsredovisning genom koder och principer? Hur uppstår legitimitet genom samarbeten? Teori & metod: Den teoretiska referensramen grundar sig i legitimitetsteorin. LÄS MER

  4. 9. SOM EN SAMHÄLLSHJÄLTE I EN KONTROVERSIELL BRANSCH - En kvalitativ studie om hur socialt ansvarstagande gestaltas för att legitimera en ideell organisation inom en kontroversiell bransch

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elin Ribbing; Rönna Wernbom; [2022-02-10]
    Nyckelord :Legitimitet; diskurs; socialt ansvarstagande; ideell; kontroversiell; Corporate Social Responsibility;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utifrån ett diskursivt perspektiv analysera hur socialt ansvarstagande kan kommuniceras i syfte att legitimera en ideell organisation som samtidigt tillhör en kontroversiell bransch. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är van Leeuwens diskursiva strategier och Corporate Social Responsibility. LÄS MER

  5. 10. Mellanchefens empowerment - i relation till toppchefen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jonatan Blomquist; Isabelle Johansson; [2022]
    Nyckelord :decision-making process; empowerment; legitimacy; mandate; middle manager; organizational hierarchy; beslutsprocess; empowerment; legitimitet; mandat; mellanchef; organisationshierarki;

    Sammanfattning : Mellanchefens roll inom organisationer är komplex. Som mellanchef förväntas du vara den som ska kontrollera den operativa verksamheten, samtidigt som du blir kontrollerad av toppcheferna. Inom managementlitteraturen används begreppet empowerment för att beskriva en individs inflytande inom en organisation. LÄS MER