Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “I hela världen finns det ingen polis, som är så stark som hon” : Om Astrid Lindgrens böcker ur ett klass- och genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Nilsson; Elena Radovanovic Kennander; [2024]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; barnlitteratur; genus; intersektionalitet; klass; normer;

    Sammanfattning : Denna studie är en analys på två av Astrid Lindgrens verk: Känner du Pippi Långstrump? och Titta, Madicken, det snöar!. Metoden är en text- och dokumentstudie samt en bildanalys och har ett klass- och genusperspektiv som analytiskt tema. LÄS MER

  2. 2. ”…bara en levande varelse” : - En tematisk analys med genusperspektiv av Viktoria Benedictssons ”Ur mörkret” (1888) och Anne Charlotte Lefflers ”Barnet” (1883) samt didaktisk tillämpning av verken för skolans värdegrundsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Hallan; [2023]
    Nyckelord :Victoria Benedictsson; Anne Charlotte Leffler; genus; könsnormer; värdegrundsarbete; litteratursamtal;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Victoria Benedictssons ”Ur mörkret” (1888) och Anne Charlotte Lefflers ”Barnet” (1883), två noveller som tillkom under en period i Sverige då frågor om kön debatterades flitigt. Syftet med uppsatsen är att bidra med kunskap om hur värdegrundsarbete angående könsnormer och -värden kan bedrivas i svenskundervisningen på gymnasieskolan. LÄS MER

  3. 3. "Since when did you give me permission to do anything?" : En narratologisk analys av genuskonstruktion, genusroller och makt i Harry Potter-serien med fokus på karaktären Ginny Weasley

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Cajsa Crona; [2023]
    Nyckelord :Harry Potter; Harry; Ginny Weasley; Ginny; Ron Weasley; Ron; J.K. Rowling; narratology; gender roles; power; narratologi; genus; litteratur; genuskonstruktion; genusroller; könsroller; makt; genusteori; fokalisering; feminism; Harry Potter; maktrelationer; Ginny Weasley; Ginny; Harry; Ron Weasley; Ron; J.K. Rowling;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Genus och identitet i fokus vid skönlitterär läsning : En systematisk litteraturstudie om litteratursamtal som medel för att behandla genus och identitet i gymnasieskolans svenskundervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Sara Strand; [2023]
    Nyckelord :Svenskundervisning; skönlitteratur; genus; jämställdhet; normer; identitet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra med kunskap om hur litteratur väljs och används som utgångspunkt för samtal om normer, genus och identitet i svenskundervisningen. Studien undersöker vad tidigare forskning förmedlar angående förhållandet mellan texten och eleven. LÄS MER

  5. 5. "Oss damer emellan" : En genusanalys av artiklar om vardagslivet i Helsingborgs Dagblad år 1939-1942

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Vanessa Nilsson; [2023]
    Nyckelord :archival material; daily newspaper; gender theory; qualitative content analysis; arkivmaterial; dagstidning; genusteori; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how articles in Helsingborg's daily newspaper that dealt with rationing can say something about how the view of femininity is constructed at the beginning of the Second World War during 1939-1942. The articles deal with everything from tips on recipes to violations of rationing, topics taken from everyday life and are therefore good sources for everyday life, the rationing system, consumption habits, and gender during this specific period in Helsingborg. LÄS MER