Sökning: "matriser musik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden matriser musik.

  1. 1. ”Det är ingen likvärdig skola eftersom lärare tolkar styrdokumenten olika”-Lärares uppfattningar kring bedömning i musik i årskurs 4–6.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Emelie Johansson; [2019-03-11]
    Nyckelord :Bedömning; musikundervisning; konstnärligt uttryck; verktyg; Lgr11;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka musiklärares resonemang kring bedömning i musik i årskurs 4–6 för att få mer kunskap om vad de anser vara viktigt att undervisa om i musik och vad de anser om bedömning av elevers kunskaper och musikaliska uttryck. I bakgrunden presenteras styrdokumenten för årskurs 4–6 i musik och de olika delarna lärarna har att förhålla sig till i sin bedömning. LÄS MER

  2. 2. Har du inte målet klart för dig kan det vara svårt att hitta rätt : En studie om hur lärare i idrott och hälsa förmedlar kunskapskraven och hur eleverna uppfattar detta

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Stephanie Rodmar; Linnea Rasmusson; [2018]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; betyg; bedömning; förmedling; kunskapskrav; elevers uppfattningar;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med studien var att undersöka hur lärare i ämnet idrott och hälsa förmedlar kunskapskraven till sina elever i årskurs 9 samt hur deras elever uppfattar lärarens förmedling. Följande frågeställningar har undersökts: Vilka svårigheter och möjligheter upplever läraren finns vid förmedlandet av kunskapskraven? När och hur förmedlar läraren vad som står i kunskapskraven? Hur uppfattar eleverna vad, när och hur läraren förmedlar kunskapskraven?   Metod I studien har kvalitativa intervjuer tillämpats med två idrottslärare samt 17 elever från årskurs 9, från två grundskolor i Stockholm. LÄS MER

  3. 3. Dans i Idrott och hälsa -  Att göra eller uppleva? : En studie om lärares bedömningsunderlag i rörelse till musik och dans.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ida Blomqvist; Tobias Vilaró; [2017]
    Nyckelord :Bedömning; bedömningsmatriser; fenomenologi; dans; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Att sätta ord på vad elever ska kunna i Idrott och hälsa är inte en lätt uppgift för lärare. Bedömningsmatriser kan underlätta för dem att sätta ord på kunskaper i Idrott och hälsa, vilket i sin tur kan främja en likvärdig bedömning. LÄS MER

  4. 4. Elevers upplevelse av bedömningsmatriser i ämnet bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Natallia Venher; [2016]
    Nyckelord :bedömningsmatriser; bild; elevperspektiv; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att försöka förstå hur elever uppfattar användning av bedömningsmatriser i undervisningen av ämnet Bild. En traditionsbunden syn på bildämnet samt otydliga bedömningskriterier gör det emellertid svårt att utföra adekvata bedömningar. LÄS MER

  5. 5. Bedöma eller berömma? Niondeklassares kamrat- och självbedömning vid ensemblemusicerande i musikundervisningen

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johan Alm; [2014]
    Nyckelord :Lärande bedömning; kamratbedömning; självbedömning; kritiska aspekter; ensemblespel; cirkelogram; musikalisk kvalitetsuppfattning; transparent bedömning; bedömningsmatris; återkoppling; Performing Arts;

    Sammanfattning : Lärande bedömning är den kanske starkaste pedagogiska riktningen inom svensk skola just nu. Bedömning ska enligt den inte användas i första hand för att sätta betyg och sortera, utan vara en utgångspunkt för att eleven ska lära sig mer. Kamrat- och självbedömning blir viktiga ingredienser i undervisningen. LÄS MER