Sökning: "medie och ideal"

Visar resultat 16 - 20 av 94 uppsatser innehållade orden medie och ideal.

  1. 16. Från hjälte- till hjältinnesaga : en narrativanalys av barnböckerna Malala Yousafzai & Gretas historia

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Astrid Totté; Frida Engdahl; [2021]
    Nyckelord :narrativanalys; kritisk analys; barnlitteratur; Propps morfologi; hjältesaga; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna uppsats görs en kritisk narrativanalys av två moderna hjälteskildringar inom genren barnlitteratur. Böckerna Malala Yousafzai och Gretas historia som gavs ut 2019 är två litterära skildringar för barn i ålder 9-12, som inte bara kan kategoriseras som underhållande fiktion om riktiga hjältar, utan också innehåller samhällskritisk information. LÄS MER

  2. 17. Blind kärlek och reproducerade ideal : om språkhandlingar och maskuliniteter i Netflix “Love is Blind”

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Alexandra Roslund; Nanjot Kaur; [2020]
    Nyckelord :Reality-TV; dejting; genus; språk; ideal; aktiviteter; Love is Blind; maskuliniteter; Social Sciences;

    Sammanfattning : Realityserien “Love is blind” är ett socialt experiment som går ut på att olika singlar dejtar varandra utan att kunna se varandras fysiska utseende. Poängen med serien är att paren ska skapa ett starkt emotionellt band som går utöver det fysiska utseendet. LÄS MER

  3. 18. Influencer marketing: Hur det påverkar unga kvinnor i generation Z

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Sofie Axelsson; Karolina Hollén; [2020]
    Nyckelord :Influencer; influencer marketing; identity creation; consumer culture; Influencer; influencer marketing; identitetsskapande; konsumtionskultur;

    Sammanfattning : I takt med att reklamtröttheten ökar i västvärlden växer sig marknadsföringsstrategin influencer marketing allt starkare. Influencers, vilka i grund och botten är helt vanliga människor, har en stor makt på sina sociala medier med tusentals till miljoner följare. LÄS MER

  4. 19. Vadå, är det okej att se olika ut? : En semiotisk bildanalys av två klädföretags samarbeten med influencers i förhållande till kroppspositivism

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sara Rydén; Josefin Zackrisson; [2020]
    Nyckelord :Body positivism; influencer; Instagram; narrow-mindedness; semiotics; social comparison; the male gaze  ; Kroppspositivism; influencer; Instagram; smalhetsideal; semiotik; social jämförelse; den manliga blicken;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker porträtteringen av den normativa kvinnokroppen på plattformen Instagram till följd av trenden kroppspositivism. Syftet med vår studie är att genom en semiotisk bildanalys, undersöka huruvida två klädföretag följer trenden kroppspositivism i sina samarbeten med influencers på Instagram. LÄS MER

  5. 20. Domesticating the period-tracking app in everyday life : a case study of Easy Period in the Chinese context

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Yuhong Xu; [2020]
    Nyckelord :Easy Period; menstrual technology; period-tracking; self-tracking; everyday life; gender script; domestication theory; China; Social Sciences;

    Sammanfattning : Recent years have seen great changes to Chinese women’s period-tracking practice, shifting from the method of pen and paper to smartphone applications, and from women-only practice to practice involves men. This study explores such transformations by looking at a specific app named Easy Period in China and users practice with it by using qualitative methods (textual analysis and semi-structured interviews). LÄS MER