Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lek för lekens skull : En fältstudie av meningsskapande i barnens fria lek på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Löfstrand; [2018]
    Nyckelord :Fri lek; meningsskapande; förskola; Gadamer; horisont; horisontsammansmältning;

    Sammanfattning : Lek som en spontan aktivitet fritt vald av barnen, utan aktiv vuxen-styrning eller lärandemål (s.k. ”fri” lek), är enligt många väldigt viktig för barn. LÄS MER

  2. 2. ”Vad är det där för nåt? Är det ett pussel?” : En mikro-etnografisk studie av yngre barns möjligheter för deltagande i matematiska aktiviteter i förskolans praktik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Jenny Henriksson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; yngre barn; matematiska aktiviteter; deltagande; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens övergripande ambition är att öka förståelsen för de matematiska erfarenheter och det matematiska meningsskapande som möjliggörs genom de yngre barnens deltagande i fri lek. Utifrån detta formulerades studiens syfte som är att identifiera och beskriva situationer och aktiviteter under fri lek i förskolans praktik, där de yngsta barnens deltagande i matematiska aktiviteter kan möjliggöras. LÄS MER

  3. 3. "En bra barnbok läser man på tio minuter" : om litteraturarbete i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Veronica Önnerfjord; [2015]
    Nyckelord :Textmiljö; redskap; språk; litteraturläsning; förskola; literacy; multimodalitet; digitala verktyg; det vidgade textbegreppet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att övergripande belysa litteraturarbetet i förskolan. Undersökningen placerar sig inom det forskningsfält som intresserar sig för barns literacy som social praktik och kulturellt meningsskapande och utgår från ett sociokulturellt perspektiv på lärande och språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Medielek och digital kompetens i en förskolekontext : Design för meningsskapande

    Master-uppsats, Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Forsling; [2011]
    Nyckelord :Didactic design; digital competence; digital divides; literacy; media play; affordances; settings; tools; preschool; ICT; multimodality; social semiotics; meaningmaking.; Didaktisk design; digital kompetens; digital divides; medielek; IKT; iscensättning; affordances; tools; förskola; litteracitet; multimodalitet; socialsemiotik; meningsskapande.;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to make a contribution to the field of design oriented theory, regarding young children and their way to digital competence. My research question is: How can a preschool with a certain pedagogical ICT-design give the children affordances for media play and for developing a digital competence? The European Parliament points out digital literacy as one of the Key Competences for life long learning. LÄS MER

  5. 5. Meningsskapande miljöer : - en studie om förskollärares syn på innemiljön och dess påverkan på barnet

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Månsson; Ida Nylander; Åsa Olofsson; [2008]
    Nyckelord :child perspective; pre-school teacher; pedagogical environment; design; barnsyn; förskollärare; pedagogisk miljö; utformning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att få en inblick i om förskollärare är medvetna om hur de utformar innemiljön på förskolan och vilken barnsyn som speglar sig i deras pedagogiska miljö. Vi vill veta om förskollärarna utformar miljön så att den lockar till meningsskapande aktiviteter för varje barn. LÄS MER