Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. När miljön är på modet : En diskursanalys av konsumenters inställningar till modeindustrin och hållbara alternativ

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Freja Scott; [2023]
    Nyckelord :modeindustrin; fast fashion; massproduktion; second hand; begagnade kläder; hållbarhet; cirkulär ekonomi; konsumtion; identitet; status; hygien;

    Sammanfattning : Modeindustrin har en av de främsta och mest skadliga rollerna i den rådande vanvården av planeten, som gör sig ständigt påmind i olika samhälleliga forum. Uppkomsten av så kallad fast fashion har sedan millennieskiftet exempelvis bidragit till den ökande mängden utsläpp och avfall samt den alltmer akuta uttömningen av naturresurser. LÄS MER

  2. 2. Garderobstaktik som visuell retorik : En kvalitativ studie av tre Youtube-influencers argumentation för en hållbar personlig stil

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Carina Söderström; [2021]
    Nyckelord :visual rhetoric; sustainability; fashion; style; visual culture; visuell retorik; youtube; influencer; hållbarhet; mode; stil; visuell kultur; filmanalys;

    Sammanfattning : Under det senaste årtiondet har sociala medier använts av mode-influencers till att sprida sina budskap om personlig stil. Med de senaste årens klimatintresse har början till ett skifte skett från att uppmuntra till konsumtion till att i stället skapa medvetenhet om textilindustrins negativa påverkan på miljön. LÄS MER

  3. 3. Stilkonsumtion framför nyproduktion : En kvalitativ studie med unga konsumenter kring konsumtionsvanor och identitetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Sanna Sjöstrand; [2018]
    Nyckelord :consumption; style; identity work; sustainability; style consumption; garment consumption; Konsumtion; stil; identitetsarbete; hållbarhet; stilkonsumtion; plaggkonsumtion;

    Sammanfattning : De bilder som omger oss i vardagen är alla en del i hur vår identitet formas och utarbetas. Kläder och mode kan betraktas som en del av dessa bilder och har således stor påverkan på hur identitetsprocesser ser ut och och uppvisas. LÄS MER

  4. 4. Ett fast-fashion företag. Att kommunicera miljö och hållbarhet

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :JOSEFINE MOLIN; SOFIE ANDERSSON; [2013]
    Nyckelord :CSR; Fast Fashion; Image; Profil; Identitet; Kommunikation; Hållbarhet;

    Sammanfattning : I denna studie har vi har valt att undersöka och analysera ett enskilt fast fashion-företag kring ämnet miljö och hållbarhet, nämligen Gina Tricot. Valet av företag grundar sig i intresset av att undersöka hur ett förhållandevis ungt fast fashion-företag engagerar sig inom miljö och hållbarhet. LÄS MER

  5. 5. Mode, Identitet & Hållbarhet - 14 kvinnors tankar och åsikter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Stina Rosenqvist; Sandra Quist; [2011-01-27]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER