Sökning: "musikundervisningen i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden musikundervisningen i skolan.
1. Självupplevt absolut gehör i musikundervisning : Didaktiska konsekvenser och musikalisk påverkan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Studien undersöker hur självupplevt absolut gehör (SAG) påverkar musikundervisningen i skolan. Fyra musikpedagoger med SAG har intervjuats och gett sin syn på fenomenet; hur de anser att deras SAG färgar/påverkar musikundervisningen och deras didaktik samt hur det påverkar deras eget musicerande. LÄS MER
2. Studera starkt : En fenomenografisk studie om en intervention i positiv psykologi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med kunskap om hur elever och lärare uppfattar och samtalar om motivation och välmående, i förhållande till positiv psykologi. Som avgränsning har vi valt att undersöka elevers och lärares uppfattningar om interventionskursen Studera starkt. LÄS MER
3. Lust till fortsatt musicerande : - elevers perspektiv på hur musikundervisningen i skolan kan göras mer stimulerande
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur musiken i grundskolan skulle kunna inspirera till vidare utveckling av musicerande på fritiden. Sju gymnasieelever i åk 1 har intervjuats om sin upplevelse av musikundervisningen i grundskolan, om den inspirerat dem till att spela på fritiden och om hur musikundervisning kan utformas på ett inspirerande sätt. LÄS MER
4. Skapande i musikundervisningen : Olika arbetssätt för skapande i grundskolans musikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med följande uppsats är att undersöka hur musiklärare uppger att de arbetar med skapande i musikundervisningen, vilka förutsättningar som behövs för att kunna arbeta med skapande i skolan samt vad de tror att skapande kan bidra med för eleverna. Metodlitteratur och tidigare forskning visar att det går att arbeta med skapande på många olika sätt i grundskolan och att skapande kan tillskrivas många olika betydelser. LÄS MER
5. KONTROVERSIELL MUSIK? : En studie om musiklärares synsätt på samt hantering av kontroversiell musik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Studiens syfte är att fördjupa kunskaper om kontroversiell inom musikämnet. Undersökningens frågeställningar fokuserar på vad musiklärare anser om kontroversiell musik samt hur kontroversiell musik används i skolan. Kvalitativa intervjuer genomförts med fyra musiklärare. Empirin har analyserats med hjälp av Bourdieus fältteori. LÄS MER