Sökning: "narrativ analys och ledarskap"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden narrativ analys och ledarskap.

  1. 11. REFLECTIONS ON ATHLETE-COACH RELATIONSHIP IN THE COURSE OF ATHLETIC CAREER: ATHLETES’ PERSPECTIVE

    Magister-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Elin Sandström; [2012]
    Nyckelord :Athletic career; Athlete-Coach relationship; Dynamics; Narrative method; Poetic representation; Dynamik; Idrottskarriär; Narrativ metod; Poetisk representation; Relation mellan idrottare och tränare;

    Sammanfattning : The objective of this study was to investigate the dynamics in the athlete-coach relationship in the course of athletic career, from the perspective of one individual sport athlete and one team sport athlete. The study tried to answer the following questions: (1) How one team sport athlete and one individual sport athlete perceive the athlete-coach relationships at different stages of the athletic career? (2) How the athlete-coach relationships change in the course of the athletic career from the perspective of a team sport athlete and an individual sport athlete? (3) How athletes perceive the characteristics of their most influential coaches? As theoretical frameworks the 3+1Cs conceptualization of coach-athlete relationship (Jowett, 2007), the multidimensional model of leadership (Chelladurai, 1990), and the developmental model on transitions faced by athletes (Wylleman & Lavallee, 2004) were used. LÄS MER

  2. 12. Balansens betydelse mellan struktur och frihet för ett kompetent ledarskap : En kvalitativ studie beträffande tre ledares uppfattningar om fenomenet.

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Samuel Karlsson; Olof Wallin; [2012]
    Nyckelord :Ledarskap; struktur; frihet; balans; organisationskultur; hälsa; människosyn;

    Sammanfattning : Karlsson, S., Wallin, O. (2012) Balansens betydelse mellan struktur och frihet för organisationer. En kvalitativ studie beträffande tre ledares uppfattningar om fenomenet. LÄS MER

  3. 13. ”Metaforen” Priskrig : En undersökning av priskriget i elektronikbranschen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Fikret Buqa; Christofer Hammarström; [2011]
    Nyckelord :priskrig; konkurrens; management; ledarskap; prissättning; renässans;

    Sammanfattning : Metaforen priskrig är en term som används för att beteckna kombinationen av en intensiv konkurrens och rivalitet mellan olika aktörer samtidigt som en serie sänkningar av produkters priser. Aktörer sänker sina priser, varpå övriga i priskriget genomför motsvarande prissänkningar till följd av någon sänker priserna ytterligare och handlingen upprepas. LÄS MER

  4. 14. Möjligheter och hinder för ledarskapsutveckling: fyra kvinnor i chefspositioner berättar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Alexandra Jageland; Josefin Odelid; [2008]
    Nyckelord :Ledarskapsutveckling; genus; könsperspektiv; erfarenhet; självförtroende; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Grunden för denna uppsats utgörs av en kvalitativ, empirisk intervjustudie med fyra kvinnor i chefspositioner. De kommer från olika organisationer i olika kontexter. Syftet var att med utgångspunkt i vår tolkning av deras upplevelser analysera deras möjligheter till ledarskapsutveckling. LÄS MER

  5. 15. Publicitet & Mediekonstruktioner : Hur Orrefors Kosta Boda har konstruerats i de lokala medierna och hur de har fått publicitet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Nina Romanenko; [2007]
    Nyckelord :Mediekonstruktioner; Extern kommunikation; Strategisk kommunikation; Publicitet;

    Sammanfattning : Den här studien bygger dels på en narrativ analys av artiklar i Smålandsposten och deras gestaltning av Orrefors Kosta Boda, dels på en fallstudie över Orrefors Kosta Bodas externa och interna kommunikation där den externa kommunikationen hamnar i fokus. Problemformuleringen ställer följande frågor: Hur konstruerar de lokala medierna bilden av Orrefors Kosta Boda och vad är det som utmärker deras texter? • Kan en organisation få publicitet i de lokala medierna utan att använda sig av en medveten kommunikationsstrategi och hur går det att förstå detta? • Om Orrefors Kosta Boda använder sig av kommunikativa strategier för att synas i de lokala medierna, vilka är dessa? • I vilken uträckning har Orrefors Kosta Boda AB samma budskap till sina medarbetare som till medier? • Vilken relation och kommunikation har Orrefors Kosta Boda med de kommuner där de har sin verksamhet? Studien bygger på fem olika nyckelord: organisationskommunikation, ledarskap, strategisk kommunikation, integrerad kommunikation samt mediekonstruktioner – narratologi. LÄS MER