Sökning: "narrativ studie hermeneutik"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden narrativ studie hermeneutik.

  1. 11. "Döden för mig närmare livet" : En hermeneutisk studie om vilken mening livet får vid vetskap om att man ska dö

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Anna Ling; [2015]
    Nyckelord :Knowledge of one´s approaching death; Meaning; Being; Non-Being; Lifeworld; Anxiety; Authenticity; Existential; Hermeneutics; Narrative; Vetskap om sin stundande död; Mening; Vara; Icke-vara; Livsvärld; Ångest; Autenticitet; Existentiell; Hermeneutik; Narrativ;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att lyfta fram, belysa, tolka och öka förståelsen om hur människan i det senmoderna samhället lever med en medvetenhet om sin ändlighet och vilken mening livet får för dem. Som teoretisk och begreppslig referensram ligger den existentiella traditionen. LÄS MER

  2. 12. AKK och autism. Om alternativ och kompletterande kommunikation och autism i den inkluderande förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Peter Johansson; [2014-04-10]
    Nyckelord :alternativ och kompletterande kommunikation; AKK; autism; inkludering; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att skapa förståelse kring en pedagogs erfarenheter av att arbeta med Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i relation till en pojke med autism (autismspektrumstörningar). Syftet preciseras i följande två frågeställningar: 1. LÄS MER

  3. 13. Rikare matematik med drama : En hermeneutisk fenomenologisk studie om drama som matematikdidaktiskt verktyg.

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Kerstin Grip; [2013]
    Nyckelord :drama; matematik; matematikdidaktik; hermeneutik; fenomenologi; sociokulturell teori; fokussamtal; intervju; narrativ;

    Sammanfattning : Denna hermeneutiskt fenomenologiska studie har syftet att undersöka dramas potential som matematikdidaktiskt verktyg, dess möjligheter och begränsningar. Forskningsfrågorna är: Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med att använda drama som matematikdidaktiskt verktyg? och Vad krävs för att ett lärande i matematik ska ske, med drama som didaktiskt verktyg? Intervju och fokussamtal med erfarna pedagoger genomfördes och analyserades utifrån sociokulturell teori. LÄS MER

  4. 14. Det bara var så, vet du. : Om rätten att veta mest om sej själv. En studie om livsberättelse, tolkning och makt

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Jonny Lindblom; [2013]
    Nyckelord :livsberättelse; tolkning; narrativ analys; makt; minne; social konstruktionism; hermeneutik; läsupplevelse;

    Sammanfattning : Studien handlar om livsberättelse, tolkning, makt och rätten att veta mest om sej själv.  Studien fördjupar insikten om, och problematiserar, analyser av en persons egen berättelse om sitt liv. LÄS MER

  5. 15. Det livslånga lärandet - att lära för livet : narrativ från vuxenstudiernas värld

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Susann Ahlberg; [2012]
    Nyckelord :aktantmodell; hermeneutik; Komvux; livslångt lärande; målgrupp; narrativ;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att om möjligt bidra till en större kunskap och ett större intresse för det som kan utgöra en av grundbultarna i uttrycket ”livslångt lärande”, nämligen studier i vuxen ålder vid Komvux. Vidare är syftet att försöka framhäva betydelsen av att hela livet få möjlighet att både som person och som vetande människa växa och genom att få chansen till detta också vara en del av ett ständigt förändrande kunskaps- och informationssamhälle. LÄS MER