Sökning: "nyproducerade kläder"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden nyproducerade kläder.

  1. 6. Hållbara kläder och kläder som håller - En studie om möjligheter och hinder för konsumenter att öka sin konsumtion av begagnade kläder

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Maria Bäckstam; [2019]
    Nyckelord :hållbar konsumtion; resurshållning; återanvändning; normer; beteendeförändring; textil;

    Sammanfattning : EU:s medlemsländer ska enligt avfallshierarkin röra sig uppåt i hierarkin beträffande sin hantering av textilavfall. I januari 2025 ska medlemsländerna ha implementerat separat fraktion av textilavfall i dess avfallshantering. Insamlingen av textila resurser kommer därav att öka i Sverige. LÄS MER

  2. 7. Märkning inom den cirkulära ekonomin - en möjlighet i praktiken?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Emma Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Circular economy; linear economy; eco-label; label; reuse; remanufacture and recycle; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : As the world population and the world economy continues increasing, theoverallconsumption in some parts of the world reach even more unsustainable proportions, which in turn leads to negative climate effects. To deal with this problem along with others, the concept circular economy has gained great importance. LÄS MER

  3. 8. Konsumenters syn på återanvändning av kläder : En jämförelsestudie i Sverige om konsumentbeteende i olika åldrar.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Åsa Gran; Julia Ljungberg; [2019]
    Nyckelord :Second hand; Reuse; Collection of reused clothes; Vintage; Redesign; Upcycle; Consumer behaviour; Circular economy; Sustainable development; Second hand consumers; Second hand; Återanvändning; Insamling av återvunna kläder; Vintage; Redesign; Upcycle; Konsumentbeteende; Cirkulär ekonomi; Hållbar utveckling; Andrahandskonsumenter;

    Sammanfattning : Dagens modekonsumtion har lett till att en stor mängd kläder slängs utan anledning vilket har en mycket stor inverkan på miljön. Modeindustrin har identifierats som en stor bidragande faktor till plastföroreningen i haven och är även ansvarig för 20 procent av det globala vattenspillet och 10 procent av planetens totala koldioxidutsläpp. LÄS MER

  4. 9. Men inte till vilket pris som helst! : En kritisk retorikanalys av Hennes & Mauritz externa miljökommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sarah Sjöö; [2018]
    Nyckelord :External Environmental Communication; Profiling; Visual Communication; Rhetoric; Critical Rhetorical Analysis; Extern Miljökommunikation; Profilering; Visuell Kommunikation; Retorik; Kritisk Retorikanalys;

    Sammanfattning : Hållbarhet och miljökommunikation har allt mer kommit att bli en viktig del av marknadsföring, profilering och varumärkesbygge hos företag. Det blir en paradox då företag ska kommunicera hållbarhet och samtidigt vara lönsamma i dagens konsumtionssamhälle. LÄS MER

  5. 10. Miljövänligt och prisvärt eller slitet och äckligt? : En undersökning om unga vuxnas attityder till second hand-kläder

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Anna Kristoffersson; [2015]
    Nyckelord :sustainable consumption; clothing consumption; consumption behavior; second hand-clothing; attitudes; hållbar konsumtion; klädkonsumtion; konsumtionsbeteende; second hand-kläder; attityder;

    Sammanfattning : Många av de miljöproblem som finns idag går att koppla till produktion-och konsumtionsvanor. Att konsumera på ett hållbart sätt är vitalt för att ett samhälle ska kunna försörja framtida generationer utan att förbruka jordens resurser helt. LÄS MER