Sökning: "pedagogiska problem gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden pedagogiska problem gymnasiet.

  1. 1. Musikämnets digitala pedagogik : En kvalitativ studie om hur digitala verktyg tillämpas av pedagoger i musikundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Daniel Hedberg; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg; läroplan; läromedel; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Digitala verktyg har idag fått en allt större betydelse inom skolan och dess musikundervisning där såväl läromedel som pedagogiska strategier har kommit att utvecklas igenom den digitala närvaron i rummet. Syftet med denna studie var därav att undersöka digitala verktyg samt hur de tillämpas av pedagoger inom musikundervisning på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Good is enough : Gymnasielärares syn på övergången till växelvis distansundervisning i Idrott och Hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Amanda Nilsson-Mård; Ida Lind; [2020]
    Nyckelord :ramfaktorteori; intervjustudie; distansundervisning; covid-19;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur Idrott & hälsa- lärare på gymnasiet under hösten 2020 hanterar omställningen till växelvis distansundervisning i och med Covid-19. Fokus ligger på planering, genomförande samt teknik. LÄS MER

  3. 3. “Jag kan ta mig vart jag vill, jag kan göra vad jag vill och det finns inget som stoppar mig" - en studie om elevers uppfattningar av kreativa lärmiljöer på estetiska programmet i musik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jonatan Sagemo; [2019]
    Nyckelord :Kreativitet; lärande; kreativ lärmiljö; fysisk miljö; elevröster; estetiska programmet; musik; gymnasiet; utbildningsvetenskap; musikpedagogik Creativity; creative; learning environment; physical environment; student voice; educational science; music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vad en kreativ lärmiljö innebär för elever på det estetiska programmet i musik. Vidare avser studien att ta reda på vilka faktorer som påverkar den kreativa lärmiljön för att förstå hur en sådan miljö kan skapas i skolan. LÄS MER

  4. 4. Extra anpassningar i ämnet Idrott och hälsa : En kvalitativ intervjustudie med åtta lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mikael Sundin; Patrik Tellgren; [2019]
    Nyckelord :Inclusion in Physical Education; Adjustment; Special Needs; Physical Education; Special Educational Needs; Disabilities and Support.;

    Sammanfattning : Den här studien bygger på åtta intervjuer med lärare i ämnet idrott och hälsa från fem olika skolor i grundskolans senare år och gymnasiet. Vårt syfte är att bidra med större kunskap om hur lärare inom ämnet Idrott och hälsa talar om möjligheter och utmaningar för extra anpass-ningar samt deras erfarenheter om olika former av extra anpassningar utifrån ett specialpeda-gogiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Lärares uppfattningar om införandet av programmering i gymnasieskolans matematikämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Lars Sjöberg; [2019]
    Nyckelord :Programming; mathematics teaching; digital mathematical tools; mathematical problem solving; mathematics teachers; calculators; teachers perceptions; Programmering; matematikundervisning; digitala matematiska verktyg; matematisk problemlösning; matematiklärare; miniräknare; lärarnas uppfattningar;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där datorer och annan digitalteknik blir allt mer central i vår vardag. Sveriges regering har därför ålagt Skolverket att stärka elevernas digitala kompetens. Som en del av detta införs programmering som ett digitalt verktyg i matematikundervisningen både i grundskolan och på gymnasiet. LÄS MER