Sökning: "politisk kommunikation internet"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden politisk kommunikation internet.

  1. 1. Politiker på nätet - Nutidens influencers? : En kvalitativ innehållsanalys om svenska partiledares framställning på Instagram. 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Thea Olsson; [2022]
    Nyckelord :Instagram; party leader; political communication; self-presentation; personal brand; Goffman; semiotic analysis; Instagram; partiledare; politisk kommunikation; självpresentation; personligt varumärke; Goffman; semiotisk analys;

    Sammanfattning : A qualitative study of the Swedish party leader’s presentation on Instagram.  Social media has become a big part of political communication. It makes it possible to spread messages and information directly to its voters without having to go through the traditional media, which they needed to before the age of social media. LÄS MER

  2. 2. The use of YouTube in Morocco as an instrument of social critique and opposition : Three cases: Richard Azzouz, Hamid El Mahdaouy, Najib El Mokhtari

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för mellanösternstudier

    Författare :Anass Sedrati; [2017]
    Nyckelord :YouTube; Morocco; popular culture; opposition; political communication; YouTube; Marocko; populär kultur; opposition; politisk kommunikation ;

    Sammanfattning : The use of social media has experienced an extraordinary growth in Morocco, along with the introduction of Internet at the end of the 20th century. The booming of Internet users with the quick spreading of both devices and connectivity has created a new area of expression far different than the official discourse the Moroccan public was used to. LÄS MER

  3. 3. Not so funny now, huh? : om den diffusa gränsen mellan humor och politik i fallet Donald Trump

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Moa Lindholm; [2017]
    Nyckelord :karnevalisering; mem; ekokammare; agenda-setting; Donald Trump; humor; politik; spektakel; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är författad av Moa Lindholm vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet och har titeln ”Not so funny now, huh? Om den diffusa gränsen mellan humor och politik i fallet Donald Trump”. Uppsatsen skrivs i en tid då stora väljargrupper avskärmas från samhället och representeras varken inom det politiska samtalet eller i medierna. LÄS MER

  4. 4. Politisk fragmentering på grund av Facebooks filtrering : En studie om hur Facebook rekommenderar innehåll beroende på politiska preferenser

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap; Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Fredric Syrén; Schwarz Fabian; [2017]
    Nyckelord :Filterbubbla Facebook Echo Chamber Personalisering Demokrati;

    Sammanfattning : I denna uppsats studeras Facebooks roll i politisk representation genom att se till huruvida det skapas en så kallad filterbubbla på Facebooks “Gilla-sidor”-sida. “Gilla-sidor”-sidan ger en Facebook-användare rekommendationer till nya sidor att gilla vilket räknas ut efter information om användaren. LÄS MER

  5. 5. En studie om Socialdemokraterna och Moderaternas användning av Instagram under valkampanjandetår 2014

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Andreas Grevlind; Anna Svensson; [2015]
    Nyckelord :Instagram; Social Media; Political Communication; Framing; Semiotics; Instagram; Sociala Medier; Politisk Kommunikation; Framing; Semiotik;

    Sammanfattning : Undersökningen kartlägger innehållet på en latent och manifest nivå i de fotografier och texter som Moderaterna och Socialdemokraterna distribuerat genom Instagram som politisk kommunikationskanal under val-kampanjandet år 2014. Frågan är om avsändaren uppmanar till aktion och i så fall, hur? På vilket sätt framtonas respektive partiordförande? Och på vilket sätt innehåller kommunikationsbudskapet sakpolitiska frågor? Fyra legitima strategier för valkampanjande på Internet har använts och en kvantitativ innehållsanalys av de 143 bilder och texter som Socialdemokraterna och Moderaterna distribuerat under perioden 1e januari till 13e september har legat till grund för undersökningen. LÄS MER