Sökning: "positiv psykosocial arbetsmiljö"

Visar resultat 11 - 15 av 65 uppsatser innehållade orden positiv psykosocial arbetsmiljö.

  1. 11. Vi sitter i samma båt : En kvalitativ studie om kollektivt lärande och psykosocial arbetsmiljö för medarbetare med administrativa arbeten.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Jannike Lundgren Kardell; Elisabeth Glyré; Malin Petersson; [2022]
    Nyckelord :Collective learning; Health promotion; Sense of coherence SOC ; Psychosocial work environment; Hälsopromotion; KASAM; Kollektivt lärande; Psykosocial arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Kunskap tolkas olika beroende på vilken kunskap individen besitter, mottaglighet för ny kunskap samt grad av motivation. Hur lär sig en grupp individer? Det handlar om att individer besitter samma förutsättningar och delar av lärsituationen. God psykosocial arbetsmiljö handlar om de krav som ställs på individens resurser. LÄS MER

  2. 12. Hållbar återgång i arbete efter sjukfrånvaro till följd av arbetsrelaterad ohälsa hos sjuksköterskor : Ledarskapets inverkan och dess möjligheter att påverka

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Erika Burgemeister; Petra Näslund; [2022]
    Nyckelord :return to work; leadership; sick leave; stress; self-leadership; resources; demands; JD-R model; återgång i arbete; ledarskap; sjukfrånvaro; stress; självledarskap; resurser; krav; JD-R-modellen;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att öka kunskapen kring det närmaste ledarskapets betydelse vid återgång i arbete efter sjukskrivning vid arbetsrelaterad stress. Tidigare forskning tyder på att otydliga eller motstridiga krav från närmaste chef är en av de vanligaste orsakerna till arbetsrelaterad sjukskrivning. LÄS MER

  3. 13. Förskola i kris : Pedagogers krishantering i förskolan under covid-19 pandemin

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Margreth Engfors; [2021]
    Nyckelord :Crisis management; psychosocial work environment; educators; preschool; Covid-19; pandemic; frame factor theory; work level; social and organisational level; individual level; Krishantering; psykosocial arbetsmiljö; pedagoger; förskola; covid-19; pandemi; ramfaktorsteori; arbetsnivå; social- och organisationsnivå; individnivå;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka pedagogers uppfattning av krishanteringen i förskolan under covid-19 pandemin genom en analys av den psykosociala arbetsmiljön. Mätmetoden skapades av QPSNordic och diskuteras utifrån ett ramfaktorsteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 14. Sista länken i den prehospitala vårdkedjan : Upplevelsen av återkoppling hos sjuksköterskor inom ambulanssjukvården

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Anders Dyrinder Petersson; Daniel Källman; [2021]
    Nyckelord :Ambulance; feedback; nurse; prehospital.; Ambulans; prehospital; sjuksköterska; återkoppling.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Återkoppling är ett eftersatt område inom ambulanssjukvården. Utan återkoppling på avslutat patientfall får inte sjuksköterskan veta om den agerat samt tänkt  rätt. Detta skulle kunna hämma sjuksköterskans utveckling och leda till att eventuella begångna misstag drabbar även nästkommande patient. LÄS MER

  5. 15. Covid-19:s påverkan i skolvärlden : En studie om svenska gymnasielärares psykosociala arbetsmiljö samt skolledningens roll

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Alejandra Meza; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; High school; High school teachers; School management and psychosocial work environment; Covid-19; Gymnasieskolan; Gymnasielärare; Skolledningen och Psykosocial arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Covid-19 har medfört att viktiga samhällsfunktioner såsom gymnasieskolan blivit påverkad och behövt anpassa sin traditionella undervisning till distansundervisning. Anledningen till att denna studie behövs är för att det saknas forskning och kunskap kring hur gymnasielärare och skolledningen påverkats i sitt arbete av covid-19 i Sverige. LÄS MER