Sökning: "rättvisa företag"

Visar resultat 6 - 10 av 81 uppsatser innehållade orden rättvisa företag.

  1. 6. Vad kan löna sig på MakePaper? : En fallstudie om centrala faktorer som kan främja arbetet med att utforma ett lönesättningssystem med inslag av individbaserad lönesättning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Evelina Arvidsson; Henrik Götenmark; [2023]
    Nyckelord :performance-based wage setting; wage setting systems; industrial sector; motivation; justice; performance; collective agreements; Individuell lönesättning; lönesättningssystem; industrisektorn; motivation; rättvisa; prestation; kollektivavtal;

    Sammanfattning : Bakgrund: Allt fler arbetsgivare inför individbaserad lönesättning för att kunna attrahera, knyta an och utveckla rätt kompetens och därigenom hantera de alltmer komplexa produktionsprocesserna och den växande konkurrenssituationen. Individuell lönesättning antas stimulera medarbetarnas arbetsmotivation vilket i sin tur bidrar till ökad arbetsprestation och förbättrat resultat för företaget. LÄS MER

  2. 7. Bortanför policybesluten: Att vända utvecklingen i utsatta områden : En jämförande kvalitativ semistrukturerad forskningsintervju i kombination med kvantitativ metod

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Julia Konradsson; Alexander Siiberg Eklund; [2023]
    Nyckelord :Utsatta områden; landsbygd; socialt kapital; social rättvisa; segregation; integration; tillit; institutionell tillit;

    Sammanfattning : Bakgrunden till arbetet grundar sig i den kriminella utbredning som sker i Sverige kopplat till utsatta områden. Det är tydligt huruvida utsatta områden har fångat flertal aktörers intresse såsom politiker, media och polis, men trots detta inte kommit underfund med lösningen på problematiken i fråga. LÄS MER

  3. 8. På jakt efter legitimitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Axel Lindeblad; Theodor Wiese; [2023]
    Nyckelord :Legitimitet; strategier; bilindustrin; hållbarhetsrapportering.; Science General; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att analysera biltillverkares hållbarhetsredovisning med hjälp av legitimitetsteorin för att bidra till förståelse av hur legitimitet skapas i hållbarhetsrapporter. Frågeställningar: Hur uppstår legitimitet i hållbarhetsredovisning genom transparens och mål? Hur uppstår legitimitet i hållbarhetsredovisning genom koder och principer? Hur uppstår legitimitet genom samarbeten? Teori & metod: Den teoretiska referensramen grundar sig i legitimitetsteorin. LÄS MER

  4. 9. Belöningssystemets roll kring motivation och rättvisa. En studie om hur säljares motivation påverkas av belöningar och rättvisa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tobias Sanne; Victor Friman; [2022-09-09]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Företag strävar efter att få sina anställda att arbeta efter organisationens visioner, strategier och uppsatta mål. För att få de anställda att verka på det sättet som organisationen vill kan ett belöningssystem implementeras. LÄS MER

  5. 10. Evaluating Brand Perception Regarding Sustainability through Digital Marketing

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Amber Javed; [2022]
    Nyckelord :digital marketing; social media; sustainability; climate change; online media; marketing campaign; fashion brands; brand management; consumer behaviour; brand loyalty; brand image; carbon footprints;

    Sammanfattning : This study evaluates the effect of sustainable business practices on brand perception. Digital marketing is a vital tool for any business, and sustainability is a significant element in brand management and marketing. LÄS MER