Sökning: "receptionsteori"

Visar resultat 16 - 20 av 71 uppsatser innehållade ordet receptionsteori.

  1. 16. Bo i kulturarv : En receptionsteoretisk studie av den gamla trähusarkitekturen i Elsborg

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Ellen Kåks; [2022]
    Nyckelord :Art history; architecture; Elsborg; Falun; reception theory; Wolfgang Kemp; cultural heritage; gentrification; wooden house; Konstvetenskap; konsthistoria; arkitektur; trähus; gentrifiering; kulturarv; kulturarvsprocess; receptionsteori;

    Sammanfattning : This essay aims to investigate how the cultural heritage process and gentrification, that the Elsborg district in the city of Falun has gone through, is expressed in modern residents' reception of the architecture in the area, as well as to relate this to preceding ways of looking at the environment. In the study I examine two time periods; 1975 when Falun was appointed as pilot project for the European Architectural Heritage Year, and 2021 - the year in which this essay is written. LÄS MER

  2. 17. Vägledning till läsförståelse : En kvalitativ studie av lärarperspektiv på arbetet med skönlitterära texter i årskurs 4 - 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Dennis Barthelsson Reynols; [2022]
    Nyckelord :Literature; reading strategies; reading comprehension; teachers’ beliefs; middle school years 4 - 6; Skönlitteratur; lässtrategier; läsförståelse; lärares uppfattningar; årskurs 4 – 6;

    Sammanfattning : The objective of this study has been to investigate the beliefs of Swedish middle school teachers in supporting the development of students’ reading comprehension of literature. The study is based on two central research questions that include what motivates teachers in choosing literature for reading comprehension instruction as well as considerations of reading strategy instruction aimed towards developing the reading comprehension of Swedish middle school students in grades 4 – 6. LÄS MER

  3. 18. En kvardröjande strålglans : En studie om mystik och kabbalah i judisk liturgi i Stockholm från 1800-tal och i dag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Simon Frödeberg Karlin; [2021]
    Nyckelord :Mysticism; kabbalah; judendom i Sverige; liturgi; receptionshistoria; receptionsteori; hermeneutik; Hans-Georg Gadamer; Hans-Robert Jauss; Stockholm; teologi; merkavah; hekhalot.;

    Sammanfattning : This study strives to chart the occurrence of mystic and kabbalistic influences inthe textual liturgic material of Jewish prayer books - siddurim - in Stockholm,during the 19th century as well as of today. Two prayer books, both focusing onthe prayer service for sabbath and festivals, were studied and compared to amaterial corresponding to a more traditionally inclined ashkenaz liturgy. LÄS MER

  4. 19. I döda författares sällskap : Om lärarutbildningens inofficiella kanon och gymnasielärares skönlitterära urval

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Filip Kall; Hugo Älfvåg; [2021]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; skönlitteratur; kanon; klassiker; ämneslärarutbildning; Skolverket; läsintresse; receptionsteori; genusteori;

    Sammanfattning : Denna undersökning har utgått från gymnasieelevers sjunkande läsintresse samt skönlitteraturens alltmer ifrågasatta roll inom skolverksamheten. Den påverkan som ämneslärarutbildningen har på gymnasieskolans skönlitterära urval utgör en central del av undersökningens utgångspunkt. LÄS MER

  5. 20. Det är bra att få de andras perspektiv på boken : Hur lärarledda smågruppssamtal kan utveckla yrkeselevers litteratursamtal och ämneskunskap

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Karolina Draumann; [2021]
    Nyckelord :litteratursamtal; lärarledda smågruppsamtal; stöttning; receptionsteori; läsning;

    Sammanfattning : Följande utvecklingsarbete undersöker yrkesförberedande elevers lärarledda litteratursamtal i smågrupper, med syfte att söka förståelse för hur elevers diskussioner och ämneskunskap kan utvecklas med hjälp av stöttning av lärare och andra elever i den sociokulturella kontext som smågruppssamtal utgör.  Studiens deltagare består av gymnasieelever från manligt dominerande yrkesförberedande program och undersökningen utförs inom ramen för kursen svenska 2. LÄS MER