Sökning: "retorik trovärdighet"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden retorik trovärdighet.

  1. 1. Framtidens copywriter är AI - eller? : En experimentell studie som undersöker relationen mellan generativ artificiell intelligens och copywritingkompetensen inom kommunikatörsprofessionen

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Amelia Andersson; Åsa Engström; [2024]
    Nyckelord :Generative Artificial Intelligence; copywriting; credibility; conviction; Generativ artificiell intelligens; copywriting; trovärdighet; övertygelse;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to examine whether it was possible to discern any effect on the perception of the content of a copytext in terms of credibility and conviction, depending on whether the writer was ChatGPT or a human copywriter, and whether it was possible to discern any effect on the perception of the writer in terms of creativity and professionalism. To achieve the purpose of the study, the following questions were formulated: 1. LÄS MER

  2. 2. Att uppfattas som legitim i klimatomställningen : Medias roll för en aktörs legitimitet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Alexandra Lindqvist; Linda Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :Legitimacy; climate transformation; media; polycentrism; Legitimitet; klimatomställning; media; polycentrism;

    Sammanfattning : The aim of the study was to see how the media affects the legitimacy of an actor in the climate transformation, by looking at a specific actor. A qualitative analysis has been carried out in the form of a document study of newspaper articles concerning an actor in the climate transformation. LÄS MER

  3. 3. "Bli inte lurad" : En retorisk analys av en statlig kampanj om att möta informationspåverkan

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2023]
    Nyckelord :Information influence; fake news; propaganda; emergency preparedness; popular education; classical rethoric; visual rethoric; linguistics; Informationspåverkan; falska nyheter; propaganda; beredskap; folkbildning; klassisk retorik; visuell retorik; språkvetenskap;

    Sammanfattning : I en tid av minskande tilltro till objektiv sanning och expertis blir konsten att övertala och kontrollera information avgörande i samhällsdebatten och en utmaning för demokratin. Inom den retoriska traditionen gör man dock en etisk distinktion mellan påverkan med den ömsesidiga nyttan som mål (argumentation) respektive påverkan med syfte att manipulera (propaganda). LÄS MER

  4. 4. Bankernas argumentation kring skattelogik : Bankernas användning av retorik för att övertyga sin läsare, i syfte att bibehålla legitimitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Elin Cordes Ahlinder; Jennie Wähling; [2022]
    Nyckelord :sustainability; tax; avoidance; banks; legitimacy; hållbarhet; skatteundandragande; banker och legitimitet;

    Sammanfattning : Efter allmänhetens påtryckningar har mycket hänt inom hållbarhetsområdet och många företag har insett deras skyldighet gentemot samhället kring att ta ansvar för en hållbar utveckling. Företagens affärsetik handlar om normer och värderingar som går i linje med vad intressenterna förväntar sig, där företagens skattelogik utgör en del av affärsetiken. LÄS MER

  5. 5. Hur kan empati skapas för djur med hjälp av informativa illustrationer? : Ett arbete som undersöker hur informativa illustrationer föreställande djur ska kunna väcka empati hos en vuxen målgrupp samtidigt som en trovärdighet och ett informativt värde behålls i illustrationerna.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Jonas Westerholm; [2022]
    Nyckelord :Informativ Illustration; Informationsdesign; Informationsgrafik; Känslor i informativa bilder; Zoologi; Empati för djur;

    Sammanfattning : Över 1 miljon arter riskerar att dö ut i världen enligt WWF (2022) och inom Sveriges gränser klassas 2249 arter som hotade enligt den svenska rödlistan (2020). Om alla arterna försvinner leder det till stora konsekvenser både för människan och andra arter i världen som idag inte är hotade. LÄS MER