Sökning: "samhälle frågeställning"

Visar resultat 31 - 35 av 717 uppsatser innehållade orden samhälle frågeställning.

  1. 31. Monument för skiften

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Daniel Olsson; [2023]
    Nyckelord :Estetik; tektonik; cirkulär ekonomi; monument; sekulär tro.; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker estetiska värden i arkitektur inom ramarna för cirkulär ekonomi och design. Vad som blir värdefullt när ett samhälle skiftar från vår tids globala kapitalism till ett system där evig tillväxt ersätts av ett resilient system som arbetar inom gränserna för planetens resurser. LÄS MER

  2. 32. Resilience i praktiken : En jämförande studie av H&M och Volvo

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Louise Runsten; Michaela Mattsson; [2023]
    Nyckelord :resilience; organizational resilience; Covid-19; krig; inflation; leverantörskedja; motståndskraft; flexibilitet;

    Sammanfattning : Resilience har över tid fått ökad uppmärksamhet då det i dagens samhälle är avgörande attkunna hantera tillfälliga störningar till följd av oväntade världshändelser. Studien syftar till attundersöka hur företag i praktiken definierar resilience samt vilka förutsättningar de har för attskapa resilience i sin verksamhet. LÄS MER

  3. 33. Lära genom upplevelser i naturen : En litteraturstudie över forskningen om utomhuspedagogik i naturvetenskapliga ämnen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emil Zadera; Felicia Ahlefeldt-Laurvig; [2023]
    Nyckelord :outdoor education; science; upper secondary school; literature study; utomhuspedagogik; naturvetenskapliga ämnen; gymnasiet; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Outdoor education is a common practice in the lower ages of compulsory school, and research shows great benefits of teaching outdoors, both for students' knowledge and their retention of knowledge. In the science curriculum for upper secondary school, there is little to no connection to education in the outdoors, and furthermore teachers experience many barriers to implementing outdoor education. LÄS MER

  4. 34. Måltider i förskolan : Förskolepersonalens beskrivningar av deras arbetssätt

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Moa Lysebäck; Julia Chacinska; [2023]
    Nyckelord :förskolepersonal; förskollärare; barnskötare; måltid; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskolepersonal beskriver sitt arbetssätt med och vid måltider utifrån ett pedagogiskt förhållningssätt. För att ta reda på det ställdes följande frågeställning “På vilka sätt beskriver förskolepersonal sitt arbetssätt med måltider i förskolan?”. LÄS MER

  5. 35. Kooperativt lärande för utveckling av eleversproblemlösning- och resonemangsförmåga-ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Liban Mohamed; Merlin Nuhanovic; [2023]
    Nyckelord :kooperativt lärande; lärarstrategier; lärarperspektiv; mellanstadiet; problemlösningsförmåga; resonemangsförmåga;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare använder sig av kooperativt lärande för attutveckla elevernas problemlösnings- och resonemangsförmåga inom matematik imellanstadiet. Kvalitativ metod är det som användes i studien för att samla empiri i syfte attsvara på frågeställningen. LÄS MER