Sökning: "skolresultat"

Visar resultat 21 - 25 av 202 uppsatser innehållade ordet skolresultat.

  1. 21. Förskola för fler barn : En kvalitativ intervjustudie och kritisk policyanalys om synen på barn i behov av språkutveckling i det svenska språket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Moa Brundin; Lena Sundin; [2022]
    Nyckelord :kvalitativ intervju; tematisk analys; policyanalys; WPR; språkutveckling; flerspråkighet; nyanlända.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att studera hur förskolans uppdrag rörande barn i behov av språkutveckling i det svenska språket beskrivs av olika aktörer som regering, riksdag och förskollärare. Detta undersöks i relation till riksdagens beslut kring Förskola för fler barn. LÄS MER

  2. 22. Radera inte språket : En systematisk litteraturstudie om problemlösning i det flerspråkiga lågstadieklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Wilma Olin; Andreas Holmberg; [2022]
    Nyckelord :Matematik; flerspråkighet; problemlösning; kommunikation och didaktiska åtgärder;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien berör flerspråkiga lågstadieelever i matematik. Det finns en stor skillnad i elever med svenska som modersmål och elever med annat modersmål än svenskas skolresultat. LÄS MER

  3. 23. Inkludering i religionskunskap : Metoder som ökar elevers inkludering i religionskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Nour Alghoul; Mahdi Alshaer; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; gemenskap; religionskunskap; undervisning; interkulturellt; delaktighet; elevberättelser;

    Sammanfattning : I detta examensarbete fokuserar vi på lärarna som undervisar i religionskunskap. Målet med arbetet är att vi skall få en större förståelse för hur lärarna arbetar med inkludering samt att vi skall motivera fler lärare till att arbeta med inkludering i undervisningen. LÄS MER

  4. 24. "Flickorna är väldigt drivande och säljer in sina idéer så att pojkarna gillar dem och vill delta" : - En enkätstudie om förskolepedagogers perspektiv på flickors och pojkars lika villkor i samlingen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Magdalena Bergman; Erika Bodin; [2022]
    Nyckelord :Förskola; undervisning; samling; genus; bemötande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra pedagogers perspektiv på pojkars och flickors lika möjligheter att tillgodogöra sig undervisningen i en traditionell samling. Statistik har visat att flickor får bättre skolresultat än pojkar, och omfattande forskning visar att flickor och pojkar bemöts olika redan i förskolan. LÄS MER

  5. 25. Elevers måluppfyllelse och attityd till kemi i årskurs 9 : Hur har måluppfyllelse och attityd till ämnet förändrats de senaste decennierna?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Christine Ingvarsson; [2022]
    Nyckelord :Kemi; TIMSS; elevers attityd; högstadiet; årskurs 9;

    Sammanfattning : Publiceringar från internationella undersökningar syns flitigt i den svenskaskoldebatten, då det skett en globalisering och internationalisering av skolresultat desenaste 20 åren. Flera av de senaste internationella undersökningarna visar att bådemåluppfyllelsen och attityden till naturvetenskap har sjunkit i grundskolans senareårskurser. LÄS MER