Sökning: "so grundskola"

Visar resultat 21 - 25 av 92 uppsatser innehållade orden so grundskola.

  1. 21. En skolidrott för alla : Idrottslärares upplevelse av att inkludera alla elever, oavsett fysisk funktionsnedsättning eller ej

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Sara Lynard; Emelie Strand; [2021]
    Nyckelord :Inclusion; physical disability; physical education teacher; primary school.; Fysisk funktionsnedsättning; grundskola; idrottslärare; idrottsundervisning; inkludering.;

    Sammanfattning : Idrottsundervisningen i svenska grundskolor är ett ämne som ställer krav på fysisk aktivitet och rörelse. Eleven får betyg utifrån sina prestationer inom dessa fysiska aktiviteter. LÄS MER

  2. 22. Varför bild? : Grundskoleelevers uppfattningar om bildämnets relevans

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sara A. Lindberg; [2021]
    Nyckelord :photo elicitation; primary school; student’s perception; Visual Arts Education; visual culture; visual literacy; bildelicitering; bildundervisning; elevers uppfattning; grundskola; visuell kultur; visuell läskunnighet;

    Sammanfattning : This is a study of qualitative method that aims to investigate how compulsory school students perceive the content of Visual Art Education and the relevance of art education. The study is based on empirical methods that consists of semi-structured interviews with a total of 12 students in grades 6 and 9. LÄS MER

  3. 23. Högläsning för elever i årskurs 4-6 : En intervjustudie om lärares syn på högläsning, val av böcker och tankar kring normkritik vid högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ann-Louise Mossberg; [2021]
    Nyckelord :Reading aloud; choice of literature; norm criticism; elementary school; education; Swedish; Högläsning; litteraturval; normkritik; grundskola; undervisning; svenska;

    Sammanfattning : Abstract Reading aloud does not have its own place in the curriculum for grades 4-6. This means that it is up to the teachers to decide whether they should read aloud in their teaching and, if so, to what extent. Neither are there any clear guidelines as to what kind of literature the pupils should take part of. LÄS MER

  4. 24. Ämnesövergripande undervisning i SO

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Lundh; Fanny Borgman; [2021]
    Nyckelord :Grundskola; likvärdighet; SO-undervisning; SO-ämnena; mellanstadiet; ämnesintegrerad undervisning; ämnesövergripande undervisning; ämnesöverskridande undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att analysera relevant forskningsunderlag som behandlar ämnesövergripande undervisning i SO. Kunskapsöversikten kommer att besvara frågan: “Vad säger forskning om ämnesövergripande undervisning inom SO-ämnena?”. LÄS MER

  5. 25. Undervisning i källkritik i grundskolans NO-ämnen åk 7–9 : En tematisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Lars Öman Sotterman; [2021]
    Nyckelord :source credibility; teaching; chemistry; physics; biology; primary school; thematic analysis; källkritik; undervisning; kemi; fysik; biologi; grundskola; tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka på hur ämneslärare i grundskolans NO - ämnen företrädesvis kemi, men också biologi och fysik, i sin praktik bedriver undervisning om källkritik för att möta läroplanens mål och kunskapskrav inom detta område. Studien har baserats på inspelade kvalitativa semi-strukturerade intervjuer av åtta lärareverksamma i grundskolan. LÄS MER