Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 149 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Social utveckling för elever med autism. Lärares tolkningar och arbete utifrån det sociala uppdraget i Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jens Jörnborn; [2023-11-09]
    Nyckelord :värdegrund; värden; normer; social utveckling; autism; lärare; EPP-metoden; fenomenologi; kunskapssociologi;

    Sammanfattning : Syfte: Elever ska utvecklas både kunskapsmässigt och socialt i skolan. Elevers sociala utveckling beskrivs främst i de två första kapitlen i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet [LGR22]. En del av formuleringarna som går att finna där kan upplevas utgöra en svårighet inom autism. LÄS MER

  2. 2. Skapande med lust på under : En analys av Selma Lagerlöfs Kevenhüller och Slåtterkarlarna på Ekolsund ur ett science fiction-perspektiv

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :David Bjälvegård; [2023]
    Nyckelord :Selma Lagerlöf; Science Fiction; Future; Genre Analysis; Literature History; Selma Lagerlöf; Science fiction; Framtid; Genreanalys; Litteraturhistoria;

    Sammanfattning : Selma Lagerlöf är en författare som sällan förknippas med genren science fiction, men i denna uppsats analyseras två av hennes ovanligare berättelser med hjälp av science fiction-teori. Berättelserna är ”Kevenhüller”, ett kapitel ur Gösta Berlings saga från 1891, och ”Slåtterkarlarna på Ekolsund”, en versifierad berättelse från samlingsvolymen Troll och människor I från 1915. LÄS MER

  3. 3. Sexuella riskbeteenden och destruktiva sexuella miljöer inom ramen för 3 § LVU - En rättsfallsstudie samt en undersökning av barn och ungas normbrytande sexualitet och sexuella utsatthet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ellinor Hasselgren; [2023]
    Nyckelord :socialrätt; tvångsvård; LVU; sexualitet; sexuella risktaganden; sex mot ersättning; barnrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Children and young people can, motivated by their own sexual risk behaviors, sexual vulnerability and stays in destructive sexual environments, be taken into care with the support of the law (1990:52) Care of Young Per-sons (Special Provisions). The essay aims to investigate which risk behaviors and risk environments that are included under the 3 § prerequisite of “other socially destructive behavior”. LÄS MER

  4. 4. Parametrisk design i tidiga skeden för en hållbar byggprocess

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Josef Akbary; Maya Mohammad; Nicola Blazevski Peterson; [2023]
    Nyckelord :Parametrisk design; förstudie; hållbarhet; hållbar utveckling; BIM; fastighetsutveckling;

    Sammanfattning : Digitaliseringen är en stor del av samhällsutvecklingen, inte minst i byggbranschen som står inför allt ökade krav på hållbarhet och hårdare konkurrens. Påskyndad digitalisering argumenteras vanligtvis för att möjliggöra ökad produktivitet, effektivitet och till att förbättra ökade samarbeten mellan olika aktörer. LÄS MER

  5. 5. Sociomatik : Utveckling av utbildningsmaterial för att tydliggöra syftet med matematik på samhällsvetenskapsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Elvira Johansson; [2023]
    Nyckelord :Mathematics education; Social science program; Development of educational material; Student perspective; Matematikundervisning; Samhällsvetenskapsprogrammet; Utveckling av utbildningsmaterial; Elevperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte korrelationen mellan elevernas förståelse av matematikens syfte på samhällsvetenskapsprogrammet, deras inställning till ämnet och deras betyg i kursen Matematik 1b. Genom en blandad metod som inkluderade en enkätundersökning och intervjuer samlades både kvantitativ och kvalitativ data in från elever och lärare på samhällsvetenskapsprogrammet. LÄS MER