Sökning: "social utveckling barn"
Visar resultat 21 - 25 av 630 uppsatser innehållade orden social utveckling barn.
21. Behöver verkligen barn titta på porr? : Skolsköterskors uppfattningar om det hälsofrämjande arbetet kring elevers bruk av pornografi
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Alla barn och ungdomar har rätt till en god sexuell hälsa och utveckling. Med pornografins ökade tillgänglighet finns risker för deras fysiska och psykiska hälsa. LÄS MER
22. En kulturskola för alla? En intervjustudie om tillgänglighet för och inkludering av personer med kognitiva och/eller intellektuella funktionsvarianter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Kulturskolan är den största offentliga satsningen på barnkultur som finns i Sverige (Kulturskolerådet, 2023). Visionen som beskrivs på Kulturskolerådets (u.å.) hemsida är likvärdiga möjligheter för utveckling genom kulturutövande för alla barn och unga. LÄS MER
23. Lekens betydelse för barns lärande och utveckling : Hur leken kan främja barns lärande och utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : The role and meaning of play for children’s learning and development has been clear in preschool teacher’s education. The purpose of this study is to contribute knowledge on the experience of preschool teachers on how play can promote children’s learning and development. LÄS MER
24. Avvikande sexuellt beteende bland unga pojkar : Porr och dess påverkan
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : All children have a sexuality within themselves which they express in different ways, some children explore their sexuality more than others. Natural sexual exploration is normal but in case of deviating or abnormal sexual behavior it needs to be addressed. LÄS MER
25. Nyanlända barns sociala integration och språkliga utveckling i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av flerspråkig utveckling i relation till nyanlända barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur förskollärare beskriver nyanlända barns sociala integration i förskolan, med fokus på språkutvecklande strategier. Studiens teoretiska ramverk grundar sig i ett interkulturellt och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER