Sökning: "sociala medier påverkar samhället"

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade orden sociala medier påverkar samhället.

  1. 1. Känsloladdade kommentarsfält – de nya offentligheterna : En kvalitativ fallstudie av nöjesparken Gröna Lunds kriskommunikation på Instagram efter Jetlinolyckan 2023

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :André Johansson; Clara Richardson; [2024]
    Nyckelord :semiotic resources; emotions; communicative responses; crisis communication; legitimacy; amusement park; Instagram and social semiotic multimodal text analysis; semiotiska resurser; känslor; kommunikativa reaktioner; kriskommunikation; legitimitet; nöjespark; Instagram och socialsemiotisk multimodal textanalys;

    Sammanfattning : Sociala medier är en plattform som kantas av känslor. Samtidigt vänder sig människor dit under kriser för att dela känslor och prata med varandra. I kommentarsfältet på Gröna Lunds Instagraminlägg, där de kommunicerar efter Jetlineolyckan, 2023, händer detta. LÄS MER

  2. 2. Har miljöfaktorer betydelse när konsumenter väljer livsmedel? En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Evelina Pettersson; Madelene Heikkinen; [2024]
    Nyckelord :Environment; food choices; consumers; Miljö; livsmedelsval; konsumenter;

    Sammanfattning : Bakgrund Livsmedelsval som människor gör påverkar både hälsan och miljön. FN:s klimatpanel har fastställt att de globala utsläppen behöver minska med nästan 50% fram till 2030. Det krävs att konsumenter reflekterar över sina livsmedelsval för att samhället ska uppnå en mer hållbar konsumtion och produktion. LÄS MER

  3. 3. Risker och möjligheter med mobiltelefonen

    L1-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Johan Ek; [2023]
    Nyckelord :unga vuxna; mobiltelefon; kommunikation; sociala medier; Social Sciences;

    Sammanfattning : År 2007 släpptes världens första smartphone. Bara 16 år senare har näst intill varenda människa i Sverige en mobiltelefon i deras ficka. Sakta men säkert har mobiltelefonen blivit en del av vår vardag som ett av våra mest basala behov. LÄS MER

  4. 4. Vilseledande skönhet - Konsumentskyddet vid marknadsföring av skönhetsingrepp

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Tindra Johansson; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföringsrätt; skönhetsingrepp; sociala medier; vilseledande marknadsföring; konsumentskydd; rättssociologi; rättsvetenskap en. law ; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I takt med att samhället utvecklas så förändras även kroppsidealen. Genom marknadsföring av skönhetsingrepp på sociala medier har ingrepp som faktiskt är förenade med stora hälsorisker blivit normaliserade. LÄS MER

  5. 5. “Har man ingen smartphone är man med i B-laget” : En kvalitativ intervjustudie om äldres kulturella och sociala tillhörighet i det digitaliserade samhället.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Jesper Heljeberg; Forsell Daniel; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; Elderly adults; Social belonging; Inclusion; EICT; Medialization.; Digitalisering; Äldre; Social tillhörighet; Inkludering; EICT; Medialisering;

    Sammanfattning : På mindre än en generations livstid har Sverige gått från ett samhälle där få hade telefon i sitt hem till en totalt uppkopplad tillvaro. I det digitaliserade Sverige är tillgången till och användarkompetensen av den digitala teknologin en förutsättning för samhällsdeltagandet, vilket ofta ses som problematiskt för den äldre generationen som är den grupp som har haft svårast att anpassa sig enligt den digitala utvecklingen. LÄS MER