Sökning: "sociokulturellt perspektiv informationssökning"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden sociokulturellt perspektiv informationssökning.

  1. 1. På vilka sätt erbjuder gymnasiebibliotekarie pedagogiska resurser? : En studie utifrån ett sociokulturellt perspektiv om gymnasiebibliotekariens roll i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Lilly Debby; [2023]
    Nyckelord :Pedagogiska resurser; sociokulturellt perspektiv; gymnasiebibliotekarie; lärare; gymnasieelever; undervisning; informationssökning; källkritik; läsfrämjande; samarbete;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor thesis is to explore experiences of the secondary school librarians' use of educational resources in their teaching and how educational resources can be applied in school libraries. In addition to recognize the challenges school libraries face with educational resources. LÄS MER

  2. 2. ”Man lär sig också hur man lär sig vad som är bra” : Ungdomar samtalar i fokusgrupper kring informationssökning på internet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennie Gomér; [2023]
    Nyckelord :Ungdomar; grundskola; informationssökning; sociokulturellt perspektiv; källkritik; källtillit;

    Sammanfattning : The aim of this study is to get more knowledge about youths strategies in searching for Information online. The data was gathered with focusgroups conducted with four youths in each group. The participants were students in year nine of the swedish elementary school. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i källkritisk informationssökning : Lärares förhållningssätt till källkritisk undervisning i digitala medier för årskurs 1 – 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anders Smeds; [2020]
    Nyckelord :Källkritik; digitala lärmiljöer; informationstolkning; informationssökning; mediekunnighet; lärare f-3; intervju; sociokulturell teori; undervisning; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka hur lärare i årskurs ett till tre beskriver att de förhåller sig till undervisningen i källkritisk informationssökning i digitala miljöer. Lärarnas inställning till undervisning i källkritisk informationssökning har undersökts genom semistrukturerade intervjuer som sedan analyserats ur ett sociokulturellt teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Söka, sovra och kritiskt granska : En kvalitativ intervjustudie om informationssökning och källkritik i gymnasiets svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Sandra Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Informationssökning; källkritik; svenskämnet; gymnasiet; sociokulturellt perspektiv; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare menar att de integrerar informationssökning och källkritik i gymnasiets svenskämne och frågeställningarna som formulerades i relation till syftet är inriktat mot de didaktiska hur- och vad-frågorna. För att besvara dessa frågor och uppfylla syftet med studien utfördes semistrukturerade intervjuer med sex informanter. LÄS MER

  5. 5. Informationssökning vid uppsatsskrivande : studenters användning av sökverktyg

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Johanna Slagbrand; Erika Lemark; [2014]
    Nyckelord :ALM; library and information studies; information seeking; discovery system; LUBsearch; student; information literacy; search tool; master ́s thesis; university library; sociocultural perspective; information horizons; critical incident technique ABM; biblioteks- och informationsvetenskap; informationssökning; discoverysystem; informationskompetens; sökverktyg; masteruppsats; forskningsbibliotek; sociokulturellt perspektiv; informationshorisonter; critical incident technique; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This master's thesis focuses on information seeking from a student perspective. The purpose was to explore how students describe their search for information in relation to writing their master's thesis, where prioritising amongst search tools was one aspect further looked into. LÄS MER