Sökning: "spel identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden spel identitet.

  1. 1. FINISH HEN! : En kvalitativ semiotisk analys av Mortal Kombats genusporträttering

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Casper Hermansson; [2023]
    Nyckelord :Gender; Fighting game; Mortal Kombat; Representation; Visual design; Stereotypes; Femininity; Masculinity; Genus; Fightingspel; Mortal Kombat; Representation; Visuell design; Stereotyper; Femininitet; Maskulinitet;

    Sammanfattning : Denna analys undersöker representationen av genus i en våldsam spelkontext i fightingspel-serien Mortal Kombat, med fokus på spel 9, 10 och 11. Genom en semiotisk bildanalys med fokus på utvalda karaktärers visuella design och förändring framkommer teman i deras relation med genus. LÄS MER

  2. 2. KÖPINTENTIONER I LEAGUE OF LEGENDS : En studie om drivkraften bakom köp av spelutsmyckningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Emelina Johansson; [2023]
    Nyckelord :freemium; loot boxes; demand through inconvenience; identitet; spelutsmyckningar; League of Legends; spel;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar vad som motiverar spelare till köp av utsmyckningar i spel. Studien undersöker League of Legends (2009) freemium modell och hur de uppnått sin framgång med säljandet av alternativa utseenden till spelkaraktären. LÄS MER

  3. 3. Sociala faktorers påverkan på köpintention : En kvantitativ undersökning på hedoniskt värde inom spelet League of Legends

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Veronica Ortega Jönsson; Emil Tyssling Engström; [2023]
    Nyckelord :Virtual products; Hedonic value; Social ties; Social identity; PLS-SEM; buyer behaviour.; Virtuella produkter; Hedoniskt värde; Sociala band; Social identitet; PLS-SEM; Köpbeteende.;

    Sammanfattning : Flera olika typer av virtuella produkter växer i popularitet och värde i människors ögon. Inomden digitala spelvärlden spenderas en hög andel pengar på virtuella produkter som inte har ettfunktionellt syfte. LÄS MER

  4. 4. Musikalisk interaktion som nyckel i kontakten mellan personer med demens och deras anhöriga

    Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Martina Bergenstråhle; [2023]
    Nyckelord :anhörigvård; demenssjukdom; grundad teori; interaktion; kommunikation; musikaktiviteter; musikterapi;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att ta reda på om och i så fall på vilket sätt musikalisk interaktion kan hjälpa personer med demenssjukdom (PMD) och deras anhöriga i det vardagliga livet.  Studiens första forskningsfråga undersöker vilken inverkan olika musikaktiviteter kan ha på personer med demenssjukdom. LÄS MER

  5. 5. Translanguaging inom spelbaserad SO- och samhällskunskapsundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Matti Larsson; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; folkhögskola; pedagogik; pedagogiska rollspel; rollspel; samhällskunskap; SO-undervisning; spel; spelbaserad undervisning; vuxenutbildning; translanguaging; transspråkande.;

    Sammanfattning : I denna studie tillämpas translanguaging inom spelbaserad SO- och samhällskunskaps-undervisning. Studien genomfördes i en flerspråkig klass på folkhögskola, där majoriteten av eleverna är emergent flerspråkiga. LÄS MER