Sökning: "spelindustrin"

Visar resultat 6 - 10 av 91 uppsatser innehållade ordet spelindustrin.

  1. 6. SPELINDUSTRINS ONDA CIRKEL : En litteratur- och intervjustudie om kvinnors situation i spelbranschen, med utgångspunkt i Skövdes spelindustri

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Ivar Norlin; Nora Mattsson; [2023]
    Nyckelord :spelindustri; spelutveckling; kvinnor; sexism; jämställdhet; Skövde;

    Sammanfattning : Sveriges spelindustri växer snabbt och är vid stort behov av ny arbetskraft. Samtidigt präglas spelindustrin av ojämställdhet, exempelvis genom löneskillnader, marginalisering och sexism. LÄS MER

  2. 7. Kvinnor i datorspel; Att se upp till eller bara se på

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Nora Rydberg; Josefin Olsen; [2023]
    Nyckelord :Game Development; Game Characters; Gender roles; Sexualisation; Spelutveckling; Spelkaraktärer; Könsroller; Sexualisering;

    Sammanfattning : Datorspel har växt i popularitet för vart år som gått och involverar idag flera miljarder aktiva spelare världen över. Idag visar statistik på en nästintill jämlik fördelning av män och kvinnor som spelar men ändå anses fortfarande den stereotypiska gamern som manlig. LÄS MER

  3. 8. Akademiskt grundade karaktärer : En metaanalys kring forskning om karaktärsdesign inom spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Clara Karlsson; Karolina Öhman; [2023]
    Nyckelord :Karaktärsdesign; Arketyper; Karaktärsroll; Sexualisering; Spelindustrin; Personlighetsuppfattning;

    Sammanfattning : I denna studie sammanställs och analyseras etablerad forskning kring karaktärsdesign och relaterade fält med fokus på forskningens syfte, metod och innehåll. Forskningen har avgränsats till de senaste femton åren (2009–2023) och på grund av studiens omfattning är den mer ämnad att ge en utgångspunkt för vidare undersökningar inom området, snarare än att säga sig vara en komplett översikt. LÄS MER

  4. 9. Gamification- vad spelindustrin gör för omvärlden

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Ludvig Worge; [2023]
    Nyckelord :TikTok; Gamification; Octalysis; Drickraft.; TikTok; Gamification; Octalysis; Drickraft.;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur TikTok arbetar med gamification isin design av sin mobila applikation. TikTok har haft en stor tillväxt under desenaste åtta åren och har toppat nedladdningslistorna globalt. LÄS MER

  5. 10. The impact of integrating Artificial Intelligence into the video games industry. : A case study.

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Nele Bonn; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; Machine Learning; Generative AI; Video Games; Gaming; Artificiell intelligens; Machine Learning; Generativ AI; TV-spel; Gaming;

    Sammanfattning : Artificial Intelligence (AI) possesses the potential to profoundly reshape numerous established industries, including the video games industry. This transformative potential arises from algorithms that operate not only on a technical level, but also on a creative and artistic level, particularly with the advent of generative AI. LÄS MER