Sökning: "språk brist hos barn"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden språk brist hos barn.

  1. 1. Svensklärares erfarenheter av att arbeta med språkutveckling av talat språk hos nyanlända elever i ett flerspråkigt klassrum : med en inriktning på kooperativt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sara Svärd; Veronika Saliba; [2023]
    Nyckelord :Nyanlända elever; utmaningar; resurser; kooperativt lärande; internationellt perspektiv; andraspråksinlärning; flerspråkighet; lärarroll;

    Sammanfattning : På grund av oroligheter i världen tvingas många människor på flykt från sitt hemland och söker skydd i ett annat land, däribland Sverige. Att lära sig det svenska språket är något som nyanlända barn och unga som anländer till Sverige tidigt behöver lära sig, något som tidigare forskning visat kan vara krävande både för de nyanlända eleverna och deras lärare. LÄS MER

  2. 2. "Inget språk är finare än något annat språk" : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar för att inkludera flerspråkiga barn i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sanna Pekkonen; Sissel Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; inkludering; likvärdighet; förskola; förskollärare; arbetssätt;

    Sammanfattning : I föreliggande studie är syftet utifrån det interkulturella och transspråkande ramverket att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar för att inkludera flerspråkiga barn i undervisningen. För att kunna besvara syftet har forskningsfrågor formulerats som undersöker hur förskollärare arbetar för att inkludera flerspråkiga barn i undervisningen samt vilka hinder det finns i inkluderingsarbetet. LÄS MER

  3. 3. "Allt vi gör ska vi tänka att det ska generera i språkutveckling" : En uppsats om förskollärares beskrivningar och erfarenheter av hur arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling går till.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ofelia Enegård Frenker; Elin Pettersson; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutveckling; modersmål; språk; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka förskollärares beskrivningar och erfarenheter kring arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling. Den sociokulturella teorin och ramfaktorteorin har tillämpats och behandlats med en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare ligger till grund för resultatet. LÄS MER

  4. 4. Ensamkommande barns integration i Sverige : En kvalitativ studie om ensamkommande barns upplevelse om integrationsprocess

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Shabbir Hussain; [2021]
    Nyckelord :unaccompanied children; integration; social network; social services; empowerment; ensamkommande barn; integration; social nätverk; socialtjänst; empowerment;

    Sammanfattning : Den oroande situationen i världen speciellt i länderna med krig tvingar barnen att lämna deras länder ensamma och hamna i ett annat land med massa svårigheter och överraskning. Det har varit brister i ensamkommande barns integration och utveckling från myndigheter och socialtjänsten, Jag har undersökt om hur ensamkommande barn upplevde deras integrationsprocess, utveckling och försörjning i Sverige. LÄS MER

  5. 5. ”Ni har ju faktiskt gettdem ett språk” : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar medalternativ och kompletterande kommunikation iförskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Lindqvist; Johanna Jonsson; [2021]
    Nyckelord :AKK; Förskollärare; GAKK TAKK; kommunikation; GAKK;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskap om hur förskollärare använder alternativ och kompletterande kommunikation i förskolans undervisning för att stödja alla barns utveckling. Utifrån studiens syfte formades tre frågeställningar för att undersöka hur förskollärare använder alternativ och kompletterande kommunikation i undervisningen, vilka former av alternativ och kompletterande kommunikation de använder och hur de används, samt vilken kompetens de besitter och hur de har skaffat sig den kompetensen. LÄS MER