Sökning: "structured observation"

Visar resultat 1 - 5 av 654 uppsatser innehållade orden structured observation.

  1. 1. ATT ANVÄNDA POPULÄRKULTUR SOM ROP PÅ HJÄLP: En kvalitativ studie om hur hiphop-musiken i Sverige används som identitetsskapande och verklighetsskildrande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Emmanuel Brew; [2024-02-14]
    Nyckelord :Hip-hop; marginalization; stigmatization; Identity; criminality;

    Sammanfattning : Hip-hop music has long been an expressive medium used by individuals from marginalized areas in Sweden to address social issues and shape their identities. Through interviews with Swedish hip-hop artists and analysis of lyrics, this bachelor thesis explores the self-expression of the artists and how they express their views of society. LÄS MER

  2. 2. Together, Apart Community and Connection in an Online Sangha

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Edward Olsson; [2024-01-30]
    Nyckelord :online interaction; online religion; Zen Buddhism; medium-as-language; medium-as-environment; netnography;

    Sammanfattning : This thesis investigates how the online, global Zen Buddhist community, Treeleaf Zendo, facilitates its meditation sessions, social events and forum, and how the members of the community experience this communication. Through examining the different digital media used in the community, the nature of the interconnection has been studied. LÄS MER

  3. 3. “Då sitter vi där i våra rutor på Teams” : En komparativ fallstudie om kollektivt lärande inom team som arbetar helt eller delvis på distans

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Maja Plars; Linnea Malmström; [2024]
    Nyckelord :Collective learning; distance work; virtual teams; community of practice; learning; Kollektivt lärande; distansarbete; virtuella team; praktikgemenskaper; lärande;

    Sammanfattning : Då det finns ett intresse för den kollektiva lärprocessen inom många organisationer är syftet med studien att undersöka hur processen sker och hur den påverkas inom team som arbetar helt eller delvis på distans. För att förstå vad som påverkar lärprocessen och hur den kan främjas har studien undersökt vilka förutsättningar för kollektivt lärande som finns i teamen, främst utifrån en teori om att praktikgemenskaper underlättar teamets lärande. LÄS MER

  4. 4. Innovations in Surgical Training: A Study on the Acceptance of Head-Mounted Smart Cameras : Perspectives from Surgical Workshops in Low- and Middle-Income Countries

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Informationssystem

    Författare :Hedvig Vejbrink Kildal; Anna Fisshatzion; [2024]
    Nyckelord :telemedicine; wearable technology; video technology; surgical training; UTAUT; technology acceptance; head-mounted smart camera;

    Sammanfattning : Addressing the shortage of healthcare professionals is critical for improving access to safe surgery in low- and middle-income countries. Patient safety precautions in surgical training include restricting the number of trainees present in the operating room, imposing limitations on how many surgeons can be trained simultaneously. LÄS MER

  5. 5. ”Ibland är det halva klassen som inte fattar, men det vågar de inte säga” : Anonyma digitala enkäter som ett stöd i filosofiundervisningen i gymnasieskolan

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Andrea Dean; [2024]
    Nyckelord :epistemic injustice; Bloom s taxonomy; formative assessment; variation theory; student participation; epistemology; high school; epistemisk orättvisa; Blooms taxonomi; formativ bedömning; variationsteori; elevdeltagande; epistemologi; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka eventuella vinster med att använda anonyma digitala enkäter i filosofiundervisningen i gymnasieskolan. Utgångspunkten är vissa elever kan vara mindre benägna att delta muntligt under filosofilektioner jämfört med lektioner i andra ämnen, vilket delvis kan kopplas till att eleverna upplever att de riskerar att utsättas för epistemisk orättvisa i form av vittnesorättvisa. LÄS MER