Sökning: "svenska skrivregler"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden svenska skrivregler.
1. "Man väljer ett svarsalternativ som man inte tagit så många gånger"
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : As inhabitants of one of the most literate countries in the world, the Swedes encounter a variety of different texts throughout their days and lives. When many of these texts contain difficult words, one begins to wonder whether a glossary or similar would benefit the readers, or if the given context is enough for the readers to understand the text. LÄS MER
2. Tja … vad ska vi välja – penna eller tangentbord? : En jämförande studie av årskurs 6-elever när de skriver berättande texter för hand eller på dator
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskapSammanfattning : The purpose of this study is to investigate whether there are differences between students' narrative texts written by hand or with an iPad (with keyboard). This comparative study analyzes 54 narrative texts written by students in grade 6. LÄS MER
3. ”Ett antal understreck ett antal understreck ett antal understreck” : En komparativ textanalys av en skriftlig respektive talsyntetiserad version av uppgiftsinstruktioner
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att genom en komparativ funktionell textanalys jämföra textuella och språkliga drag i en skriftlig respektive talsyntetiserad version av svensklärares uppgiftsinstruktioner. Studiens teoretiska ramverk grundar sig på J. LÄS MER
4. Om eleven själv får välja : En enkätstudie med elever i årskurs 6 om muntlig och skriftlig lärarrespons
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka sjätteklassares inställning till muntlig respektive skriftlig lärarrespons på skriven text i ämnet svenska. Den teoretiska utgångspunkten är Dysthes och Nystrands tolkning av det dialogiska perspektivet som skiljer på monologisk och dialogisk undervisning. LÄS MER
5. Vad bör egentligen prioriteras? : Vad statistiken visar angående stavfel och skrivfel i ÄP5 och NPC9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Vygotskij menar att människans tänkande och utveckling är beroende av vår språkliga förmåga. Som pedagoger har vi vad Vygotskij kallar för begrepp och aktiviteter till vår hjälp i undervisningen. LÄS MER