Sökning: "tankar och minnen"
Visar resultat 16 - 20 av 52 uppsatser innehållade orden tankar och minnen.
16. Att komma till ön med skatten är inget äventyr : En analys av barns texter och textskapande genom fantasi, minnen och lek i diktsamlingen, Valen simmade förbi sagorna vi lämnade i havet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Projektet "Att komma till ön med skatten är inget äventyr" resulterade i diktsamlingen Valen simmade förbi sagorna vi lämnade i havet. De deltagande barnen i projektet har genom estetiska uttrycksformer och textskapande skapat dikter utifrån minnen, tankar och erfarenheter av krig och flykt. LÄS MER
17. Före detta elevers minnen av Idrott och Hälsa
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studien avser att undersöka om ämnet idrott och hälsas kursplan återspeglas i före detta elevers minnen av ämnet. Halvstrukturerade tematiska intervjuer genomfördes med 5 före detta elever av ämnet idrott och hälsa 1. LÄS MER
18. "Att min hjärta har ingen ont" : Vad nyanlända elever i Sverige upplever som hälsofrämjande
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskapSammanfattning : Det finns stora ojämlikheter mellan nyanlända och personer födda i Sverige kopplat till bland annat psykisk ohälsa. Hälsans betydelse för nyanländas integrationsprocess uppmärksammas inte tillräckligt, det finns ett stort behov av hälsofrämjande insatser. Dock finns det kunskapsluckor inom ämnet. LÄS MER
19. Intensivvårdspatientens upplevelse av vård- och återhämtningstiden : En intervjustudie
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Syftet med studien var att beskriva upplevelsen från vård- och återhämtningstiden hos patienter som vårdats på intensivvårdsavdelning. Metoden som används hade en kvalitativ ansats. Data samlades in via intervjuer med 11 patienter som vårdats på intensivvården från två sjukhus i Sverige. LÄS MER
20. Förmågor i uppgiftskonstruktion : En analys av uppgiftskonstruktioner i svenskämnet i relation till teorin om multipla intelligenser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : I denna studie undersöks hur svensklärares uppgiftskonstruktioner möter elevers olika förmågor. Med utgångspunkt i Gardners teori om multipla intelligenser definierade jag olika kategorier av förmågor som motsvarade de olika intelligenserna i tretton olika uppgiftskonstruktioner för svenskämnet i gymnasieskolan. LÄS MER