Sökning: "tar lika stor plats"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden tar lika stor plats.

  1. 1. Utomhuspedagogik i stadsmiljö respektive på landsbygd

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anny Pettersson; Camilla Hansson Everhagen; Hanna Andersson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; pedagogik; förskola; förskollärare; lärande; undervisning; lärmiljö; plats; outdoor education; preschool; preschool teacher; education; learning environment;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med utomhuspedagogik på förskolor med tillgång till olika sorters närmiljöer. I studien fokuseras stadsmiljö respektive landsbygd för att undersöka om det finns några likheter och skillnader i hur förskollärare tar tillvara omgivande miljö i utomhuspedagogiskt syfte. LÄS MER

  2. 2. Safety in Urban Spaces using Urban Planning: a Comparative Study in Bogotá, Colombia

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Sara Sandefeldt; [2023]
    Nyckelord :Urban planning; Bogotá; Colombia; safety; urban design; urban spaces; women; gender; fear Stadsplanering; trygghet; publika rum; kvinnor; kön; rädsla; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Many cities around the world are facing the same challenges when it comes to the ability for women to move around and feel safe in public spaces. For women, using public spaces entails fear of sexual violence and of being attacked, which forces them to always be vigilant and reduces their quality of life. LÄS MER

  3. 3. Effekten av audio-haptisk feedback på simulerad körning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Sara Modin; Simon Garrido Velasquez; [2023]
    Nyckelord :education; simulator; audio haptic feedback; fidelity; utbildning; simulator; audio-haptisk feedback; fidelitet;

    Sammanfattning : Den teknologiska utvecklingen går i full fart i dagens samhälle och detta påverkar även utvecklandet av utbildningar och dess tillvägagångssätt. Simulatorer och simulerad inlärning tar allt mer plats inom allt från medicinsk utbildning till golfsport och har länge använts inom pilotutbildning. LÄS MER

  4. 4. Mikroskogen : dess betydelse och inverkan på framtidens skånska städer

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Matilda Hellwer; [2023]
    Nyckelord :Akira Miyawaki; mikroskog; micro forest; urban forestry; biologisk mångfald; upptag av luftföroreningar; dagvattenhantering; värmeöeffekt; naturens påverkan på hälsan; stressreducering; återhämtning; barns rörelsefrihet och upplevelse av natur; västerskog och inhemska arter;

    Sammanfattning : Uppsatsen har utvärderat mikroskogar planterade med Miyawakimetoden, skapad av japanen Akira Miyawaki, för att se om den är möjlig att använda i en skånsk urban kontext. Tre olika koncept har tagits fram genom litteratur, en fältstudie och intervjuer där mikroskogar testats för användning på bostadsgårdar, skolgårdar samt större kontor- och industriytor. LÄS MER

  5. 5. Hur uppfattas drama av pedagoger i förskolan? : En fenomenografisk stuide om pedagogers uppfattningar av fenomenet drama

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Lina Gustavsson; [2022]
    Nyckelord :drama; phenomenography; preschool; educators; perceptions; drama; fenomenografi; förskola; pedagoger; uppfattningar;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att öka kunskapen om hur pedagoger uppfattar fenomenet drama samt hur de uppfattar att drama kan användas i förskolan. Syftet kommer att belysas genom att besvara följande tre frågeställningar: Vilken variation i uppfattningar av fenomenet drama finns bland pedagoger i förskolan? Vad innebär drama i förskolan enligt pedagoger? Hur uppfattar pedagoger att drama kan användas i förskolan? För att kunna svara på syftet samt frågeställningarna tar denna studie sin utgångspunkt i en fenomenografisk metodansats som används både som teori och en metod. LÄS MER