Sökning: "teaching assistant role"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden teaching assistant role.

  1. 1. I pedagogikens gråzon : En kvalitativ studie om elevresursens yrkesroll

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Lisa Minolf; [2023]
    Nyckelord :Teaching assistant; jurisdiction; autonomy; competence; work area; work boundaries; profession; competence development; Elevresurs; elevassistent; jurisdiktion; autonomi; kompetens; gränsarbete; arbetsområde; arbetsplats; yrkesroll; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : The demand for student support personnel (teaching assistants) in schools is increasing. Yet there is still a lack of a clear description of what the profession really entails. This study investigates the professional role of teaching assistants working with younger pupils using profession theory. LÄS MER

  2. 2. Undrar vem jag är på jobbet : En kvalitativ studie om fritidshemslärares och fritidspedagogers beskrivning av sitt dubbla uppdrag samt dilemman med det dubbla uppdraget

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Solmaz Jafari; Özlem Tamaddonzia; [2023]
    Nyckelord :dual assignment; after-school teacher; after-school educator; school time; fritidshemmet; fritidslärare; fritidspedagog; dubbla uppdrag; skoltid;

    Sammanfattning : The title of our essay is I wonder who I am at work. It is a qualitative study about the descriptions of leisure teachers and leisure educators of their dual mission and the dilemmas of the dual mission. The purpose of this study is to examine the dilemmas after-school teachers and after-school educators encounter in their professional role. LÄS MER

  3. 3. Inget man tar i korridoren liksom : Elevassistenters erfarenheter av elevers integritet i grundsärskolan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Eva Hallberg; [2022]
    Nyckelord :Special school; intellectual disability; integrity; teaching assistant; Grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; integritet; elevassistent;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om några elevassistenters erfarenheter av att hantera frågor som rör elevers personliga och kroppsliga integritet, med särskilt fokus på gränser för kroppslig närhet i grundsärskolans dagliga praktik. De metoder som tillämpades var narrativa intervjuer med en kvalitativ design. LÄS MER

  4. 4. Effectiveness of English teaching with JET Programme Assistant Language Teachers and Japanese Teachers of English : Team Teaching Perceptions through Team Interviews

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Elliot Smith; [2021]
    Nyckelord :JET Programme; EFL; Effectiveness; Self-efficacy; Relationships; Assistant Language Teacher; Japanese Teacher of English; Japanese Education; Native Speaker;

    Sammanfattning : This research seeks to develop further understandings of effectiveness of the  Japan Exchange and Teaching (JET)  Programme. The JET programme is an internationalisation programme of which employs primarily native English language speakers into the role of Assistant Language Teachers of whom aid in teaching English within school settings across Japan. LÄS MER

  5. 5. "De svåraste pedagogiska uppgifterna till de som har minst pedagogisk utbildning" : en kvalitativ studie om elevassistenten som specialpedagogisk insats

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Therese Lindbom; [2020]
    Nyckelord : a school for all ; effort; inclusion; individualized educational plan IEP ; special education; special educational needs; student assistant; Elevassistent; en skola för alla ; inkludering; särskilt stöd; specialpedagogik; åtgärdsprogram.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka stödinsatsen i form av elevassistent och hur insatsen kopplas till elevens behov av särskilt stöd. Studien bygger på tidigare forskning kring elevassistentens roll och funktion i arbetet med elever i behov av särskilt stöd och har en kvalitativ ansats där åtgärdsprogram har samlats in och bearbetats med hjälp av dokumentanalys som metod. LÄS MER