Sökning: "teknik utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden teknik utvecklingsstörning.

  1. 1. Surfplatta & Widgit Go som kommunikationsstöd för elever med utvecklingsstörning i gymnasiesärskola. En kvalitativ studie om användningen av surfplatta & Widgit Go utifrån personalens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Nesrein Fakhro; [2019]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; digitala hjälpmedel; IKT; digitala verktyg; applikationer; Widgit Go;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka upplevelser och erfarenheter hos personalen på en gymnasiesärskola om hur digitala hjälpmedel, så som surfplattor och Widgit Go, möjliggör kommunikation för elever med intellektuella funktionsnedsättningar och hur personalen i gymnasiesärskolan arbetar med dessa digitala hjälpmedel för att eleverna ska kunna kommunicera och samspela med andra. För att kunna analysera empiriska data i studien har en kvalitativ ansats tillämpats med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Att ta del av en nyhet - hur fungerar det om du har måttlig utvecklingsstörning? : Erfarenheter från deltagare i kursen Anpassad IT på Mora Folkhögskola

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Wille Johansson; [2019]
    Nyckelord :Måttlig utvecklingsstörning; nyhetsval; nyhetskonsumtion; online; eyetracker;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte. Personer med måttlig utvecklingsstörning kan tänkas möta flera svårigheter när de ska hitta och ta del av nyheter online. Svårigheterna kan vara tekniska, praktiska, ekonomiska och journalistiska. LÄS MER

  3. 3. Återkoppling som en del av undervisningen i träningsskolan : Fokusgrupper och intervjuer om några speciallärares arbete med återkoppling och formativ bedömning och dess betydelse för undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Christine Kan; [2018]
    Nyckelord :Didaktisk triangel; formativ bedömning; proximal utvecklingszon; utvecklingsstörning; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien var att få en fördjupad förståelse för de åtta speciallärarnas arbete med återkoppling och formativ bedömning, samt dess betydelse för undervisningen i träningsskolan. Data i studien samlades in med fokusgruppssamtal som metod, och fördjupades med berättelser ur utsagor av samma informanter i halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Att orientera runt lärandet och skolutvecklingens betydelse för lärandet : - i grundsärskolan med inriktning träningsskola och gymnasiesärskolans individuella program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Ann-Marie Johansson; Eva Kloth; [2017]
    Nyckelord :Grundsärskolan med inriktning träningsskola; gymnasiesärskolans individuella program; lärande; skolutveckling och utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie, som syftar till att få syn på lärandet och skolutvecklingens betydelse, för lärandet i grundsärskolans inriktning mot träningsskola och gymnasiesärskolans individuella program. Studiens empiri är insamlad genom fokusgruppsdiskussioner i grundsärskolan med inriktning träningsskolan och gymnasiesärskolans individuella program. LÄS MER

  5. 5. Lärplattan spelar roll för elever i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jimmy Talén; Benny Jensen; [2015]
    Nyckelord :Students with special needs; technology utilites; student with disabilities; social interaction; communication; students with disorder; inclusion; internet and inclusive education; digitala redskap; digitala lärverktyg; social interaktion; kommunikation; samspel; lärande och inkludering; stimulated recall; Fallstudie; observation; intervju; samtal; dramaturgiska perspektiv; performance; framträdande; interaktion; främre och bakre regioner; rollgestaltningar; elevperspektiv; mediering; artefakter; appropriering; Sociokulturella perspektiv; Goffman; Lärpatta; Kvalitativ studie; metodologisk triangulering; fältanteckningar; pupils in special school; The tablet; grundsärskolan; hjälpmedel; motivation; lärverktyg; mobila applikationer; digitala mötet; mötet; lärande; lustfyllt;

    Sammanfattning : AbstractProblemområdeFlertalet elever med diagnos utvecklingsstörning som är mottagna i grundsärskolan är i behov av stöd i lärande och kommunikationen med andra människor. Hjälpmedlen kan vara av olika slag bland annat i form av en lärplatta. LÄS MER