Sökning: "tid för läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 298 uppsatser innehållade orden tid för läsning.

  1. 1. Vilka faktorer påverkar mellanstadieelevers motivation till läsning av skönlitteratur? : En litteraturöversikt om motivation till läsning av skönlitteratur i tryckt form.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Baumgarten Kinsch; Lisa Karlsson; Sanel Kara; [2024]
    Nyckelord :Läsning; Mellanstadieelever; Motivation; Skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka vilka faktorer som påverkarmellanstadieelevers motivation till läsning av skönlitteratur. Forskning visar att eleversmotivation till läsning har minskat över tid, vilket gör forskningsområdet mer aktuellt ännågonsin. LÄS MER

  2. 2. Främja elevers motivation till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anna Nilsson; Helena Andersson; [2024]
    Nyckelord :läslust; läsmotivation; autonom motivation; inre och yttre motivation; motivationsfaktorer; engagemang; intresse; självförtroende; undervisningsstrategier; tid för läsning; delaktighet; differentiering; högläsning; samtal;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Vilka effekter har utomhusundervisning i naturvetenskap på elevers lärande? : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Ljungkvist; Lova Lorentzon; [2024]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; naturvetenskap; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att analysera, sammanställa och redogöra för forskning kring utomhuspedagogik i naturvetenskap. Detta undersöks genom att ta reda på vad forskning inom utomhuspedagogik i naturvetenskap kännetecknar i årskurserna 1-6. Vidare undersöks även om sådan undervisning bidrar positivt till elevernas lärande. LÄS MER

  4. 4. Uppspelningshastighetens betydelse påverkar uppspelningshastigheten förståelsen och upplevelsen vid samtidig lyssning och läsning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Carolina Ehrencrona; Sofia Gustafsson; [2023-11-20]
    Nyckelord :Kognitiv belastning; Samtidiga lyssning vid läsning; Automatiseringsteorin; Mind-Eye-hypotesen; Eyetracking; Cognitive load; Listening-while-reading; Automaticity theory; Mind-eye hypothesis; Eye-tracking;

    Sammanfattning : Samtidig lyssning vid läsning har studerats som ett hjälpmedel för att underlätta läsning. Tidigare studier har visat tvetydiga resultat om samtidig lyssning påverkar läsförståelse eller inte och det har spekulerats i att ljuduppselningens hastighet kan vara en påverkande faktor. LÄS MER

  5. 5. Högläsning och fritidshem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Oskar Andell; Najma Ahmed Hussein; [2023-10-23]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; fritidshem; literacy;

    Sammanfattning : Abstract I dagsläget är läsning en central fråga för många, inte minst Göteborgs stad. Det har sedan några år tillbaka larmats på flera håll i landet om bristande språkkunskaper i tidiga åldrar hos barn, men även vissa vuxna. LÄS MER