Sökning: "ulfsdotter -ericsson"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden ulfsdotter -ericsson.

  1. 1. Egentligen är det så att vi kvinnor som föddes på 1940-talet hade en väldig tur : En kvalitativ studie om kvinnors förändrade livssituation och könsroll

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Julia Hultin; Clara Sköld Ulfsdotter; [2023]
    Nyckelord :life situation; gender role; social change; livssituation; könsroll; samhällsförändring;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur kvinnans livssituation har förändrats i det svenska samhället sedan 1940-talet och om kvinnorna själva upplevt skillnader/förändringar kopplat till deras könsroll och position. Vi har valt att undersöka kvinnornas livssituation utifrån tre områden: karriär, privatliv och relationer. LÄS MER

  2. 2. "Det kändes som att jag gjorde fel och var fel på olika sätt" : Lbtq-personer med svåra upplevelser av barnafödande och deras upplevelse av bemötande i den reproduktiva vården

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Gabriella Karlsson; Ulfsdotter Aniara; [2022]
    Nyckelord :lesbisk; bisexuell; trans; queer; LBTQ; HBTQ; samkönade par; graviditet; förlossning; förlossningskomplikationer; bemötande; heteronormativitet; minoritetsstress; mikroaggressioner; hypervigilans; autonomi; samtycke; tematisk analys; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lesbiska, bisexuella, trans- och queerpersoner med svåra erfarenheter av barnafödande har upplevt bemötandet i den reproduktiva vården. Vidare var syftet att undersöka vilka farhågor de hade kring bemötandet inför mötet med vården. LÄS MER

  3. 3. Hjältar, offer eller helt vanligt folk? - En studie om hur svensk public service-media förhåller sig till funktionsnormen utifrån uppdraget att spegla hela Sverige.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Isabelle Ulfsdotter; [2021-03-04]
    Nyckelord :Funktionsnedsättning; funktionsnorm; ableism; public service; tillgänglighet; inkludering; disability; public service; accessibility; ableism; inclusion;

    Sammanfattning : Aim of thesis: Many studies, including Ljuslinder (2002), have revealed that disabled people are seriously underrepresented in media. The aim of this study is to examine what strategies Swedish public service-media use to include disabled people in their reporting. LÄS MER

  4. 4. Från en glasklar karriär till ett brokigt CV : En kvalitativ intervjustudie om individers upplevelse av pandemin som en påtvingad brytpunkt i karriären

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Pernilla Stahl; Ingeli Ahnér; [2021]
    Nyckelord :Careership; professional identity; transformative learning; turningpoints; unemployment; job loss; covid-19; Careership; yrkesidentitet; arbetslöshet; transformativt lärande; brytpunkter; uppsägning; covid-19;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how individuals who became involuntary unemployed due to the Covid-19 pandemic experience and handle the situation as unemployed. As a result of the COVID-19 pandemic, demand for products and services in certain industries has drastically reduced and work opportunities have decreased. LÄS MER

  5. 5. Reklambilder med ett hållbart budskap : förvirrande, förvillande eller fängslande?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emma Nyberg; Antonia Ulfsdotter; Elsa Perman; [2021]
    Nyckelord :Green marketing; Sustainability communication; Advertising; Visual Elements; Verbal Elements; Grön marknadsföring; Hållbarhetskommunikation; Reklambilder; Visuella element; Verbala element.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka förståelsen angående hur kvinnor i åldrarna 20 till 30 år uppfattar visuella- och verbala element i modeföretags gröna marknadsföring. Speciellt den hållbarhetskommunikation som modeföretag använder för att marknadsföra sina produkter som hållbara. LÄS MER