Sökning: "utredande text om"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden utredande text om.

  1. 6. Att förstå elevers missförstånd : Om olika tolkningar av analysbegreppet i en samhällsvetenskaplig lärandesituation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Cecilia Renger; [2017]
    Nyckelord :analys; konstruktivism; sociokulturellt perspektiv; kognitiv reduktionism; tolkning; intentioner; begrepp; genre; litteracitet;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag utifrån ett konstruktivistiskt perspektiv undersökt elevers olika tolkningar av analysbegreppet genom att undersöka elva elevers skriftliga analys av en konflikt som en del av en examination. Detta har gjorts induktivt i en tematisk analys med förhoppningen att kunna öka förståelsen för elevers uppfattning om analysbegreppet. LÄS MER

  2. 7. Riktlinjer för utformandet av sjävrättande digitala matematikuppgifter : Att utforma uppgifter så att gymnasieelever kan använda dem som verktyg för självbedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Ludwig Weingård de Marcenac; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att tillhandahålla riktlinjer för hur självrättande digitala matematikuppgifter kan utformas så att elever i den svenska gymnasieskolan kan använda dem som verktyg för formativ självbedömning. Den första delen av arbetet försöker skapa en bild av vad Skolverket förväntar sig från studenter. LÄS MER

  3. 8. Läskompetens i gymnasiet och specialpedagogiska konsekvenser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Karin Ideberg; [2014-08-25]
    Nyckelord :läsförståelse; läskompetens; inkludering; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte var att ge en översiktlig bild av läsprocesser, texter och texternas ursprungliga sammanhang som undervisningen utgår från i årskurs 1 på gymnasiet och de specialpedagogiska konsekvenserna som detta får för de elever som är svaga läsare. Teori De teoretiska utgångspunkterna är ett sociokulturellt perspektiv, en gemensamhetsorienterad definition av begreppet inkludering och Pisas definition av läsförståelse. LÄS MER

  4. 9. Akademisk skrivkompetens i utveckling : En studie av organisation och ställningstagande i gymnasie­elevers utredande texter 

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Ek; [2014]
    Nyckelord :academic writing; academic literacy; student text; explanatory texts; organizational markers; stance; stance markers; interlanguage; teaching writing; akademiskt skrivande; akademisk skrivkompetens; elevtext; utredande texter; organisationsmarkörer; ställningstagande; interimtext; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Synen på vad som utgör akademisk skrivkompetens varierar över tid och i olika kulturer. Förmågan att strukturera texter på ett logiskt och begripligt sätt kan dock ses som en universell vetenskaplig kompetens oavsett skrivmiljö, liksom förmågan att värdera kunskap och ta ställning i relation till olika källor. LÄS MER

  5. 10. Gaturum för möten - hur gaturummets skala och gestaltning påverkar stadens sociala hållbarhet

    Kandidat-uppsats, SLU/Landscape Architecture (until 121231)

    Författare :Christina Lagneby; [2012]
    Nyckelord :gaturum; gata; streetscape; gestaltning; social hållbarhet; skala; mänsklig skala; Gehl; Jacobs;

    Sammanfattning : Målet med denna uppsats har varit att undersöka och diskutera hur gaturummets skala och gestaltning relaterar till möjligheten för möten mellan människor. Uppsatsen har också undersökt huruvida även vidsträckta gaturum kan fungera för människor att vistas i, samt om det finns insatser som kan förbättra dessa gaturum. LÄS MER