Sökning: "vad är pedagogisk grundsyn"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden vad är pedagogisk grundsyn.

  1. 6. Betydelsen av pedagogisk grundsyn i olika verksamheters kompetensutvecklingsarbete inom tre branscher

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Jane Johansson; Pernilla Ridal; Eva-Britt Strand; [2007]
    Nyckelord :kompetens; kompetensutveckling; kunskap som produkt och process; kunskapssyn; människosyn; samhällssyn; pedagogisk grundsyn;

    Sammanfattning : Sammanfattning Arbetets art: Uppsats i pedagogik, 41–60 poäng Titel: Betydelsen av pedagogisk grundsyn i olika verksamheters kompetensutvecklingsarbete inom tre branscher. Title in English: The significance of pedagogical basic view in different organizations’ competence development within three branches. LÄS MER

  2. 7. Värdebasen i Den Tionde Dagen : om normer, praxisteori och värden i lokal skolutveckling

    Magister-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Erik Andersson; [2006]
    Nyckelord :Värden; värderingar; normer; moral; etik; pedagogisk grundsyn; praktisk yrkesteori; praxisteori; yrkesetik; reflektion; praxis; skolutveckling; abduktion;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i det lokala skolutvecklingsprojektet Den Tionde Dagen studeras grundläggande värde- och normprinciper. Studien har fokus på den kollektiva moralen (normerna), praxisteorin (normerna och värderingarna) samt värdebasen (värdegrunden) inom kontexten lokal skolutveckling. LÄS MER

  3. 8. No-undervisning. En ndersökning av den naturorienterade undervisningen i läsår 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanna Egelstig; [2001]
    Nyckelord :Education; NO; undervisning; läsår 1-3; grudsyn; innehåll; arbetssätt; Pedagogik;

    Sammanfattning : Anledningen till att jag vallt detta ämne som examensarbete, är att jag under mina praktiker som lärarkandidat i läsår 1-3, upplevt NO-undervisingen så gott som obefintlig. Jag blev därför nyfiken på vad lärare i läsår 1-3 har för pedagogisk grundsyn på NO-ämnet i skolan? Vilket innehåll och arbetssätt deras NO-undervisning har och varför? Jag har genom intervjuer och litteratur försökt besvara ovanstående frågor. LÄS MER

  4. 9. Granskning av fyra läromedel i teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johan Karlsson; [1999]
    Nyckelord :Education; teknik; läromedelsgranskning; Lpo 94; kursplan; genus; layout; Pedagogik;

    Sammanfattning : Detta arbete är en granskning av fyra läromedel i teknik för grundskolans senare del. De läromedel vi granskade var två alldeles nya, Bonniers Teknik och NT-handboken och två etablerade, Puls Teknik som utkom efter Lpo 94 och NO-kombi som utkom innan Lpo 94. LÄS MER

  5. 10. En studie om likheter och skillnader mellan en Montessori skola och en kommunal skola med tillämpning på ämnet engelska

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Kajsa Rane; Anna Odefalk; []
    Nyckelord :montessori; engelska; undervisning; kursplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka skillnader och likheter det finns angående villkor och förutsättningar för tolkning av kursplanen i engelska samt vissa aspekter av undervisning i engelska på grundskolans senare år mellan en friskola med Montessoripedagogik och en kommunal skola. Vi ville få en djupare inblick i hur arbetet med kursplanen fungerar på skolor med olika huvudmän. LÄS MER